Στο αενάως εξελισσόμενο Σύμπαν, όπου κυριαρχεί ο Άγραφος Νόμος κι όχι το συναίσθημα, συντελείται ένας διαρκής πόλεμος μεταξύ του καλού και του κακού, της Αλήθειας και του ψέματος, με την Αλήθεια να προσπαθεί να επικρατήσει σε κάθε ψυχή, σε κάθε έθνος, και στην ανθρωπότητα ολόκληρη.

ΑΝΑΖΗΤΩΝΤΑΣ ΤΗΝ ΑΛΗΘΕΙΑ

Δεν υπάρχει πρόοδος χωρίς σύγκρουση. Συνειδητά ή ασυνείδητα, άτομα και έθνη εμπλέκονται στον αέναο πνευματικό αγώνα της Συμπαντικής Εξέλιξης, έναν αγώνα για την επικράτηση της Αλήθειας κατά του ψέματος, της Δικαιοσύνης κατά της αδικίας, της Αγάπης κατά του μίσους - αγώνα που αντανακλάται στο υλικό πεδίο προκαλώντας, δυστυχώς, πολύ ανθρώπινο πόνο… Θέτοντας κανείς τον εαυτό του στην υπηρεσία της Αλήθειας υπηρετεί το ύψιστο συλλογικό συμφέρον.

**Η Αλήθεια υπάρχει, το ψέμα πρέπει να εφευρεθεί.
**"Θα γνωρίσετε την Αλήθεια και η Αλήθεια θα σας ελευθερώσει" Βίβλος
**"Η μεγαλύτερη απώλεια στον κόσμο είναι η διαφορά μεταξύ αυτού που είμαστε κι αυτού που θα μπορούσαμε να γίνουμε."
**"Όταν οι φιλόσοφοι βασιλέψουν και οι βασιλιάδες φιλοσοφήσουν, μόνο τότε θα ευτυχήσουν οι λαοί." Πλάτων
**"Η αξία του ανθρώπου καθορίζεται από το σκαλοπάτι της κλίμακας της αγάπης πάνω στο οποίο στέκεται." Τορκόμ Σαραϊνταριάν

Κυριακή, 16 Ιουνίου 2013

Ειρηναίος Γαλανάκης: Η κρίση θα υπερνικηθεί μόνο με πνευματική αλλαγή


Ο μακαριστός Μητροπολίτης Κισάμου και Σελίνου Ειρηναίος Γαλανάκης υπήρξε μια σπάνια και ιερή μορφή ανάμεσα στους ορθόδοξους Μητροπολίτες της Ελλάδας.  Λιτός, απέριττος και ασκητικός, με πλούσιο κοινωνικό και συγγραφικό έργο, "έφυγε" εν ειρήνη πλήρης ημερών, σε ηλικία 102 ετών, τη Μεγάλη Τρίτη, 30 Απριλίου 2013.

Είχα την τιμή και την ευλογία να τον γνωρίσω από κοντά, όταν με επισκέφτηκε, ντυμένος σαν απλός καλόγηρος, στο σπίτι μου το 1987, με αφορμή την έκδοση του βιβλίου μου για τα ναρκωτικά με τον τίτλο "Ρωτήστε την Κοινωνία σας". Ήταν τόσο ταπεινός, τόσο φιλικός και προσηνής, που δεν δίστασα να του προτείνω να φάμε μαζί στην κουζίνα μου - ελλείψει τραπεζαρίας - τα φασόλια που έτυχε να έχω μαγειρέψει εκείνη την ημέρα. Δέχτηκε με γλυκύτητα τη φιλοξενία μου και αυτό τον εξύψωσε ακόμη περισσότερο στη συνείδησή μου, κερδίζοντας μια ξεχωριστή θέση στην καρδιά μου.

Είπαμε πολλά εκείνη την ημέρα, και εντυπωσιάστηκα από την ευρύτητα και τη διαύγεια του πνεύματός του.  Εξέφρασε την επιθυμία να κατέβω στην Κρήτη και να δώσω μια σειρά ομιλιών, πάνω στο πνεύμα του βιβλίου μου για τα ναρκωτικά, στα κορίτσια του Οικοτροφείου Θηλέων Κισάμου που είχε ιδρύσει. 

Δέχτηκα ευχαρίστως, αλλά αυτό δυστυχώς δεν επρόκειτο να υλοποιηθεί. Φαίνεται ότι ο μακαριστός όταν με καλούσε δεν είχε υπόψη του τα δύο προηγούμενα βιβλία μου στα οποία έκανα αυστηρή κριτική σε κάποιες πρακτικές της Ορθοδοξίας. Φυσικά και δεν ήμουν αφελής να μιλήσω γι' αυτά τα θέματα στο Οικοτροφείο ή οπουδήποτε αλλού στο περιβάλλον του, αλλά ποιος μπορούσε να με εμπιστευθεί;.


Έτσι λοιπόν,  όταν ο μακαριστός Μητροπολίτης Κισάμου και Σελίνου επέστρεψε στην Κρήτη και το ανακάλυψε, έκανε πίσω. Αλλιώς δεν εξηγείται η υπαναχώρησή του. Καταλαβαίνω απόλυτα τη θέση του, τον συγχωρώ και τον δικαιολογώ, διότι το πρώτο βιβλίο μου, "Το Έκτο Σάλπισμα", είχε μπει στο μαυροπίνακα της Ορθοδοξίας ως "αιρετικό" και επικίνδυνο.  

Τότε όμως είχα πικραθεί και απογοητευθεί, πολύ περισσότερο όταν η ακύρωση έγινε τελευταία στιγμή, αφού μάλιστα είχε συμφωνηθεί η ημερομηνία και είχε κλειστεί το εισιτήριο της Ολυμπιακής για την πτήση μου στην Κρήτη. Ο μακαριστός μου τηλεφώνησε και είπε ότι η επίσκεψή μου έπρεπε να αναβληθεί για αργότερα. Όμως το αργότερα δεν ήρθε ποτέ... Λυπάμαι που δεν μπορώ κι εγώ να του ζητήσω συγνώμη γι' αυτά που γράφω, διότι "καθείς εφ' ω ετάχθη". Και θρηνώ που τα δόγματα και οι θρησκείες χωρίζουν τους ανθρώπους!


Η απογοήτευση συνοδεύτηκε από  τη συνειδητοποίηση ότι δεν θα μου επιτρεπόταν να μεταδώσω προφορικά στον Ορθόδοξο χώρο ούτε καν τα αδογμάτιστα και πανανθρώπινα πνευματικά μηνύματα, που ήθελα και μπορούσα να προσφέρω,  αν δεν αποκήρυσσα τα "αιρετικά" πιστεύω μου. Έτσι η προσφορά μου θα περιοριζόταν στο συγγραφικό έργο μου. Δυστυχώς, οι πόρτες για ζωντανές ομιλίες πνευματικού περιεχομένου στην Ορθόδοξη Ελλάδα θα ήταν ερμητικά κλειστές για μένα.


Την ημέρα που με είχε επισκεφτεί, ο μακαριστός Ειρηναίος Γαλανάκης μου είχε χαρίσει το πολύτιμο βιβλίο του "Επανάσταση των Συνειδήσεων" (γραμμένο το 1984) με αφιέρωση και ευχές. Στην ταραγμένη εποχή που ζούμε, πιστεύω ότι η ψυχή του θα χαιρόταν να παραθέσω αποσπάσματα από τις πάντα επίκαιρες ομιλίες του που περιλαμβάνονται στο βιβλίο αυτό, κάτι άλλωστε που ήταν και το κίνητρο για ν' αναρτήσω το άρθρο τούτο.

** Στην Επανάσταση των Συνειδήσεων ο εχθρός και ο στόχος είναι κάπως ακαθόριστοι. Είναι ο μυστηριώδης άνθρωπος, που φεουδάρχης ή αστός, φασίστας ή Σοσιαλιστής, ολοκληρωτικός ή δημοκράτης, φέρνει μέσα του την αλλοτρίωση της αμαρτίας και τη μεταδίδει και στους πολιτισμούς του.

** Επανάσταση των συνειδήσεων, λοιπόν, σημαίνει Ηθική Επανάσταση.

**Επανάσταση των συνειδήσεων σημαίνει: αναθεώρηση που έχομε να κάμωμε στην ίδια τη δομή της σκέψης μας και της συνείδησής μας, για να μπορούμε να δούμε πάλι όχι μόνο καθαρές και παρθένες τις αξίες της ζωής, αλλά και για να μπορούμε να συλλάβωμε τα νέα οράματα, τις νέες πραγματικότητες που σχηματίζονται σιγά σιγά σαν παγκόσμια συνείδηση για ένα μελλούμενο κόσμο.

** Θα ήθελα να επισημάνω τα αίτια της κρίσης που ζούμε και να προβληματισθούμε γι' αυτή. Μιλώντας για μια "Επανάσταση των Συνειδήσεων" θα πρέπει να καθορίσωμε τους στόχους και τις πρακτικές εφαρμογές της.

**Σχηματικά θα αναφέρω μερικούς τομείς, που πρέπει να εκδηλωθεί αυτή η αναθεώρηση της σκέψης και της πρακτικής μας.

 Η Παιδεία

**Η Παιδεία πρέπει να αναθεωρήσει την τακτική της και να επιστρέψει στο κλασικό έργο της, δηλαδή στη μόρφωση του ανθρώπου. Στην ανθρωποποίηση του ανθρώπου.

**Η μονόπλευρη Επαγγελματική Παιδεία του σημερινού Σχολείου πρέπει να συνοδεύεται και να συμπληρώνεται με μια πλατειά ανθρωπιστική Παιδεία.

** Οι παλαιότεροι δογματισμοί: Η επιστήμη για την επιστήμη, η τέχνη για την τέχνη, αποδείχτηκαν άσκοποι και επικίνδυνοι. Γιατί ό,τι δεν γίνεται υπέρ του ανθρώπου στρέφεται, σιγά σιγά, κατά του ανθρώπου.

** Χρειαζόμαστε μια Παιδεία που να καλλιεργεί όχι μόνο την λογική, την έπαρση του νου, αλλά και την αγάπη, την Πίστη και την ηθική τελείωση του ανθρώπου. Η Παιδεία πρέπει να προσανατολιστεί στους μεγάλους αυτούς στόχους και να μην εξαντλείται σε μια ξερή γνωσιολογία και σε μια τυπική μεθοδολογία.

Οικονομία

**Η οικονομία πρέπει να ξεπεράσει τα σημερινά λογιστικά πλαίσια και να φτάσει στα όρια του ανθρώπου.

** Η Οικονομία πρέπει να έχει τη φιλοσοφία της, δηλαδή μια σωστή ανθρωπολογία, μέσα στην οποία θα εντάσσει τα οικονομικά και αναπτυξιακά της προγράμματα.  Γιατί έτσι μόνο μπορεί να ανταποκριθεί και στους μεγάλους ανθρωπιστικούς και κοινωνικούς σκοπούς που έχει να επιτελέσει σήμερα (κοινωνική δικαιοσύνη, δημοκρατία, ειρήνη, κλπ.).

Τεχνική

**Η τεχνική, που έχει αποβεί η μεγαλύτερη αλλοτρίωση και απειλή του σημερινού ανθρώπου, πρέπει να εξανθρωπιστεί και να εξυγιανθεί με ένα πνευματικό χρίσμα. "Η τεχνική", έλεγε ο Μπερντιάγεφ, "χρειάζεται τη δύναμη του πνεύματος για να μην καταστραφεί ο άνθρωπος".

**Η Θεολογία της τεχνικής μας βοηθά να συνειδητοποιήσουμε πως η τεχνική είναι μια θεϊκή εντολή και δωρεά του Θεού προς τον άνθρωπο να κατακτήσει και να εξουσιάσει τις κοσμικές δυνάμεις. (Γεν. 1:28), και όχι μια κλεμμένη Προμηθειακή φωτιά, που καρφώνει και κατακαίει τον άνθρωπο - σύγχρονο προμηθέα - στο μέταλλο της απάνθρωπης μηχανής.

**Χρειαζόμαστε μια φιλοσοφία της τεχνικής, που θα βάζει στόχους και θα κατευθύνει τα τεχνικά δημιουργήματα του ανθρώπου και δεν θα απειλεί τη φυσική του ύπαρξη και την ηθική του προσωπικότητα.

**Μέσα σε μια τέτοια θεώρηση, "η επιστήμη και η τεχνική ενωμένες θα γίνουν μια ηθική, μια αισθητική, μια παγκόσμια τεχνική της αναδημιουργίας του κόσμου", λέγει ο Φέντεροφ.

**Σταθερή μου πεποίθηση είναι πως η σημερινή (1984) κρίση του κόσμου δεν θα υπερνικηθεί μόνο με πολιτικές- οικονομικές αλλαγές, αλλά πως χρειάζεται μια βαθειά πνευματική αλλαγή, μια θεμελιακή επανοικοδομή και αποκατάσταση του ανθρώπου, που θεϊκός και δαιμονικός κτίζει και γκρεμίζει τα έργα του και τους πολιτισμούς του.

**Με την πεποίθηση αυτή απευθύνω στον τόπο μας και στο λαό μας το μήνυμά μου "Επανάσταση των Συνειδήσεων",  σαν αφύπνιση, σαν εγερτήριο ψυχών και συνειδήσεων. 
Σαν εγερτήριο για να σημάνουν οι ψυχές, να αναστηλωθούν οι συνειδήσεις, και από τους τάφους της αγωνίας και της φθοράς που μας κατέχει σήμερα ν' αναστηθεί η ελπίδα για ένα καινούργιο άνθρωπο, για ένα καινούργιο κόσμο.

+ Ο Κισάμου και Σελίνου Ειρηναίος

***

Κατόπιν τούτων, κάποιοι διαμαρτύρονται συνεχώς, λέγοντας: "Πού είναι οι πνευματικοί άνθρωποι;"  
Δίπλα σας είναι, άνθρωποι, αλλά δεν θέλετε να τους δείτε και να τους ακούσετε. Η παρουσία τους σας αναστατώνει και ο λόγος τους σας ελέγχει, και γι' αυτό προτιμάτε να τους προσπερνάτε.

Χρειάστηκαν άλλα 30 χρόνια από τότε που ο ταπεινός και σεβάσμιος Ειρηναίος - φωνή βοώντος εν τη ερήμω - απηύθυνε το  στεντόρειο μήνυμά του "Επανάσταση των Συνειδήσεων" για να φτάσουμε στη σημερινή διάλυση των πάντων...

Πολλά δεινά θα μπορούσαν να είχαν αποτραπεί, αν ένα μικρό ποσοστό των όσων είπε έμπαινε σε εφαρμογή από το 1984. Αλλά τότε, ο ελληνικός λαός είχε μεθύσει από τον δήθεν "Σοσιαλισμό" του Ανδρέα Παπανδρέου και τη διαβόητη "αλλαγή" που ευαγγελιζόταν. Μια "αλλαγή" που, αλίμονο, θα σηματοδοτούσε την έναρξη κατεδάφισης όποιου ηθικού αναχώματος είχε απομείνει όρθιο στην ελληνική κοινωνία και στην Παιδεία...

Ωστόσο, ποτέ δεν είναι αργά για μια νέα αρχή, εφόσον είμαστε ακόμη ζωντανοί στη σκηνή...