ΑΝΑΖΗΤΩΝΤΑΣ ΤΗΝ ΑΛΗΘΕΙΑ

Δεν υπάρχει πρόοδος χωρίς σύγκρουση. Συνειδητά ή ασυνείδητα, άτομα και έθνη εμπλέκονται στον αέναο πνευματικό αγώνα της Συμπαντικής Εξέλιξης, έναν αγώνα για την επικράτηση της Αλήθειας κατά του ψέματος, της Δικαιοσύνης κατά της αδικίας, της Αγάπης κατά του μίσους - αγώνα που αντανακλάται στο υλικό πεδίο προκαλώντας, δυστυχώς, πολύ ανθρώπινο πόνο… Θέτοντας κανείς τον εαυτό του στην υπηρεσία της Αλήθειας υπηρετεί το ύψιστο συλλογικό συμφέρον.

**Η Αλήθεια υπάρχει, το ψέμα πρέπει να εφευρεθεί.
**"Θα γνωρίσετε την Αλήθεια και η Αλήθεια θα σας ελευθερώσει" Βίβλος
**"Η μεγαλύτερη απώλεια στον κόσμο είναι η διαφορά μεταξύ αυτού που είμαστε κι αυτού που θα μπορούσαμε να γίνουμε."
**"Όταν οι φιλόσοφοι βασιλέψουν και οι βασιλιάδες φιλοσοφήσουν, μόνο τότε θα ευτυχήσουν οι λαοί." Πλάτων
**"Η αξία του ανθρώπου καθορίζεται από το σκαλοπάτι της κλίμακας της αγάπης πάνω στο οποίο στέκεται." Τορκόμ Σαραϊνταριάν

Τετάρτη, 17 Ιουλίου 2013

Πολυνομοσχέδιο για τη φορολογία εισοδήματος και επείγοντα μέτρα εφαρμογής


ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΒΕΣΥΡΟΠΟΥΛΟΣ, Εισηγητής της Νέας Δημοκρατίας - Βουλή, 16/7/2013:

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, σήμερα εδώ, στην Εθνική Αντιπροσωπεία, έρχεται προς συζήτηση το σχέδιο νόμου με την επωνυμία «Φορολογία εισοδήματος, επείγοντα μέτρα εφαρμογής του ν. 4046/2012, του ν. 4093/2012 και του ν. 4127/2013 και άλλες διατάξεις».

Έχω τονίσει πολλές φορές από αυτό εδώ το Βήμα, έχοντας την ευκαιρία να είμαι Εισηγητής σε αρκετά νομοσχέδια του Υπουργείου Οικονομικών, ότι η προσπάθεια που κάνει η χώρα έχει εθνικά χαρακτηριστικά. Δεν υπόκειται στις παραταξιακές λογικές και σκοπιμότητες, δεν ερμηνεύεται και δεν αντιμετωπίζεται με όρους προηγούμενων δεκαετιών. 

Η μεγάλη αυτή προσπάθεια γίνεται για μια άλλη Ελλάδα, για μία νέα Ελλάδα, απαλλαγμένη από τα μνημόνια και τις παθογένειες του παρελθόντος, μία Ελλάδα με ένα νέο και βιώσιμο αναπτυξιακό πρότυπο, που θα ενθαρρύνει τις επενδύσεις, την επιχειρηματικότητα και την καινοτομία, μία Ελλάδα με ένα κράτος ευθύνης, ένα κράτος μικρότερο, ευέλικτο, αποτελεσματικό, παραγωγικό και φιλικό προς τον πολίτη. 

Η πλειοψηφία των πολιτών στηρίζει αυτή την προοπτική. Στηρίζει τις μεγάλες αλλαγές και τις μεταρρυθμίσεις. Απορρίπτει την επιστροφή στο παρελθόν, τον λαϊκισμό, τις πρακτικές και συμπεριφορές που χρεοκόπησαν ηθικά και πολιτικά. 

Βρισκόμαστε σε ένα κρίσιμο σημείο. Δεν έχουμε υπερβεί τις δυσκολίες, μπορούμε όμως, να είμαστε αισιόδοξοι, γιατί έχει αποκατασταθεί σε μεγάλο βαθμό ο δείκτης αξιοπιστίας της χώρας. Οι εταίροι μας αναγνωρίζουν τη συνεπή προσπάθεια που καταβάλλει η χώρα να τηρήσει τις δεσμεύσεις της.

Θυμηθείτε όλοι έναν χρόνο πριν το κλίμα αβεβαιότητας που κυριαρχούσε, την περιρρέουσα ατμόσφαιρα που ήθελε την Ελλάδα εκτός Ευρωζώνης και σε άτακτη χρεοκοπία και την κοινωνική ένταση. 

Τα προβλήματα δεν λύθηκαν, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, θα ήμουν ο τελευταίος που θα υποστήριζε κάτι τέτοιο. Υπάρχει, όμως και είναι εμφανής η αλλαγή κλίματος. 

Η ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών είναι γεγονός. Η Ελλάδα αρχίζει να προσελκύει επενδύσεις. Δείχνει αποφασισμένη να αφήσει πίσω της το παρελθόν. Αυτή η αποφασιστικότητα συνδέεται με δύσκολες αποφάσεις, αλλά και με τολμηρές αποφάσεις. Με βαθιές και ουσιαστικές μεταρρυθμίσεις. 

Κάποιοι επένδυσαν από την πρώτη στιγμή στα σενάρια της καταστροφής, στην κοινωνική αναταραχή, στο χάος και στη χρεοκοπία. Κάποιοι άλλοι θέλουν να δημιουργήσουν μία κοινωνία βίας με φοβικά σύνδρομα. 

Εκεί έξω, όμως, υπάρχει και μία μεγάλη και σιωπηλή πλειοψηφία. Απορρίπτει τα άκρα και τις ακρότητες, τον λαϊκισμό και τον πολιτικό τυχοδιωκτισμό. Αυτή η μεγάλη πλειοψηφία κράτησε όρθια τη χώρα, υποβλήθηκε σε θυσίες. Γνωρίζει ή συνειδητοποίησε ότι δεν υπάρχουν μαγικές λύσεις. Γνωρίζει ότι ο δρόμος της Ελλάδος είναι συνυφασμένος με την Ευρωπαϊκή ιδέα και εάν η Ευρώπη εμφορείται από ένα πνεύμα λιτότητας και αυστηρής δημοσιονομικής προσαρμογής αυτή τη στιγμή είναι βέβαιο ότι κάποιοι διαβλέπουν αδυναμίες και κινδύνους και θα υπάρξουν αναπτυξιακές παρεμβάσεις.

Γιατί η ευρωπαϊκή ιδέα είναι ένα πολύ μεγάλο διακύβευμα. Είναι παράγοντας και πηγή πολιτικής σταθερότητας και ευημερίας. 

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, το πολυνομοσχέδιο που έρχεται προς ψήφιση στη Βουλή δαιμονοποιήθηκε πριν ακόμη κατατεθεί. Κάποιοι προεξοφλούσαν ότι θα περιλαμβάνει νέα φορολογικά μέτρα, τα οποία μάλιστα προσδιόριζαν κιόλας. Είναι αυτοί που συστηματικά επιδίδονται στην καταστροφολογία και στην κινδυνολογία. Τίποτε απ’ όλα αυτά δεν συνέβη. 

Το πολυνομοσχέδιο περιλαμβάνει φυσικά και τις διατάξεις που αφορούν την κινητικότητα. Αναγκαζόμαστε να κάνουμε αλλαγές που θα έπρεπε να είχαν γίνει εδώ και χρόνια. 

Το αρχικό μέρος του νομοσχεδίου αφορά ζητήματα που άπτονται της φορολογίας εισοδήματος. Σε αυτή την κατεύθυνση έχουν υπάρξει αξιοσημείωτες θεσμικές αλλαγές και ουσιαστικές παρεμβάσεις, ιδιαίτερα στην κατεύθυνση της δημιουργίας ενός απλοποιημένου φορολογικού συστήματος, αλλά και στην καταπολέμηση της φοροδιαφυγής. 

Ακολουθούν και άλλες στο άμεσο μέλλον με έμφαση στα φορολογικά κίνητρα, αλλαγές που θα συνδέονται με φορολογικά κίνητρα για όσους επενδύουν στην Ελλάδα, αλλά και με φορολογικά κίνητρα για κάθε Έλληνα πολίτη προκειμένου να χτυπηθεί καίρια η φοροδιαφυγή, να αισθανθεί ο πολίτης ως δική του μάχη τη μάχη ενάντια στη φοροδιαφυγή. 

Ευελπιστούμε και στην αποδοχή της πρότασης για τη μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση. Επανέρχομαι στο πολυνομοσχέδιο, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, για να επισημάνω ότι όλο το προηγούμενο χρονικό διάστημα αναπτύχθηκε μία κινδυνολογία άνευ προηγουμένου. 

Κάποιοι μιλούσαν με βεβαιότητα ακόμη και για κατάργηση της προβλεπόμενης έκπτωσης των 2.100 ευρώ στα εισοδήματα μέχρι 21.000 ευρώ και για την αύξηση του ποσοστού παρακράτησης μισθών και συντάξεων. 

Τίποτε απ’ όλα αυτά δεν ισχύει. 
--Ισχύει ό,τι ψηφίσαμε στις αρχές του χρόνου
--Οι φορολογικοί συντελεστές παραμένουν στα ίδια επίπεδα που καθορίστηκαν. 
--Διατηρείται έκπτωση 1,5% στην εφάπαξ καταβολή φόρου που για την κατάργησή της ήταν επίσης σίγουροι κάποιοι. 
--Δεν αυξάνει η παρακράτηση φόρου για μισθωτούς και συνταξιούχους, όπως είχαν προεξοφλήσει οι ίδιοι πάλι κύκλοι. 
Θα βαρεθούν να διαψεύδονται ορισμένοι. 

Επίσης, παραμένει στο 55% η προκαταβολή φόρου για μικρομεσαίες επιχειρήσεις σε ομόρρυθμες και ετερόρρυθμες εταιρείες. Η διάταξη αυτή συγκεντρώνει την ομόρρυθμη στήριξη της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου, αλλά και όλων των εμπόρων και επιχειρηματιών. Το βασικό είναι ότι απηχεί την πραγματικότητα. Κανείς δεν μπορεί να νομοθετεί, αλλά και να συμπεριφέρεται αγνοώντας την πραγματικότητα.

Επιπρόσθετα διατηρείται η ίδια κλίμακα φορολόγησης για τις αποζημιώσεις λόγω απόλυσης. Ισχύει ό,τι ψηφίστηκε. Για ποσά μέχρι 60.000 ευρώ υπάρχει αφορολόγητο και για ποσά από 60.000 έως 100.000 κλίμακα 10%. Από τις 100.000 έως 150.000 ευρώ 20% και από εκεί και πάνω η κλίμακα θα είναι 30%. 

Υπάρχουν, όμως και θετικές και ευνοϊκές ρυθμίσεις σε αυτό το πολυνομοσχέδιο. 
Στο μέτρο του δυνατού και στα όρια των δημοσιονομικών εκδοχών και δεδομένων, όσοι επιτυγχάνουμε τους στόχους θα έχουμε τη δυνατότητα και την ευκαιρία να πραγματοποιούμε διορθωτικές παρεμβάσεις και ευνοϊκές ρυθμίσεις, α αφαιρούμε φορολογικά βάρη. 

Αναφέρω τις κυριότερες ευνοϊκές ρυθμίσεις. 
Η μείωση του φόρου υπεραξίας ακινήτων είναι μία από αυτές. Είναι μία κίνηση που στοχεύει να διευκολύνει, αλλά και να βελτιώνει το κλίμα στην αγορά. Η ρύθμιση αυτή μεταφράζεται στο ότι όσοι προχωρήσουν σε πώληση ακινήτου από τη 1/1/2014, θα πληρώσουν χαμηλότερο φόρο υπεραξίας. 
Ο φόρος αυτός μειώνεται από 20% σε 15%. 

Επίσης, καταργείται ο συμπληρωματικός φόρος στα εισοδήματα από ενοίκια που σήμερα ήταν 1,5% για κατοικίες και επαγγελματικούς χώρους έως 300 τ.μ. και 3% για κατοικίες και επαγγελματικούς χώρους επάνω από 300 τ.μ. 

Μία ακόμη ευνοϊκή ρύθμιση που υπάρχει στο πολυνομοσχέδιο αφορά τους φοιτητές και τις οικογένειές τους. Οι φοιτητές έως 25 ετών θα θεωρούνται προστατευόμενα μέλη, ενώ απαλλάσσονται από τη φορολόγηση τα ποσά της διατροφής που καταβάλλονται για τα παιδιά.

Ταυτόχρονα θεσμοθετείται απαλλαγή από το τεκμαρτό εισόδημα της δωρεάν παραχώρησης κατοικίας μέχρι του ορίου των 200 τετραγωνικών από τους γονείς προς τα παιδιά και το αντίστροφο. 

Σημαντική είναι και η διάταξη που προβλέπει ότι όταν προκύπτει διαφορά μεταξύ τεκμαρτού και πραγματικού εισοδήματος, το ποσό της διαφοράς θα φορολογείται με τους συντελεστές και τα κλιμάκια της κατηγορίας στην οποία ανήκει ο φορολογούμενος.

 Αυξάνεται ο φόρος χρηματιστηριακών συναλλαγών σε 3,5‰ από 2‰ που ήταν μέχρι σήμερα. Η αύξηση αυτή θα ισχύσει από την 1η Αυγούστου. 

Ο μοναδικός νέος φόρος που επιβάλλεται είναι ο φόρος πολυτελείας από φέτος σε όσους έχουν αυτοκίνητα άνω των 1.929 cc έως και δεκαετίας και σε όσους διαθέτουν πισίνες.

 Ο φόρος πολυτελούς διαβίωσης υπολογίζεται με συντελεστή 5% επί του ετήσιου τεκμαρτού τεκμηρίου για αυτοκίνητα από 1.929 cc έως 2.500 cc και με συντελεστή 10% για αυτοκίνητα μεγαλύτερου κυβισμού, αλλά και για όσους έχουν πισίνες και σκάφη αναψυχής. Εάν δεν το είχαμε επιβάλει, θα μας ζητούσαν οι κύριοι της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης να φορολογήσουμε τους έχοντες. Τώρα που τους φορολογούμε, θεωρούν το μέτρο αποσπασματικό και το κατακρίνουν.

Καθιερώνεται επίσης σημαντική έκπτωση δαπανών για τις επιχειρήσεις. Είναι σημαντικό, όμως, ότι δεν υπόκεινται σε αμφισβήτηση το τεκμαρτό εισόδημα και ο προσδιορισμός του. 
Ο προσδιορισμός γίνεται με αντικειμενικά κριτήρια που αφορούν τον τρόπο διαβίωσης. Τα τεκμήρια αυτά είναι τα τετραγωνικά μέτρα του σπιτιού, το αυτοκίνητο αναλόγως του κυβισμού, τα δίδακτρα για ιδιωτικά σχολεία, οι οικιακοί βοηθοί ή άλλο οικιακό προσωπικό, τα σκάφη αναψυχής, οι πισίνες και οι δαπάνες απόκτησης περιουσιακών στοιχείων. 

Σύντομα θα τεθεί σε εφαρμογή και το ηλεκτρονικό περιουσιολόγιο, αλλά και τα φορολογικά κίνητρα που αποτελούν σημαντικά κίνητρα, όπως τον πόλεμο ενάντια στη φοροδιαφυγή. 

Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι οι διατάξεις για την κινητικότητα των υπαλλήλων, αλλά και για την αναδιάρθρωση και τον εξορθολογισμό του δημοσίου, αποτελούν για κάποιους πεδίο λαϊκισμού. Για κάποιους η κοινωνική ευαισθησία έχει τίτλους ιδιοκτησίας. Έτσι την αντιλαμβάνονται.

 Όμως η αναδιάρθρωση του δημόσιου τομέα, η δημιουργία ενός σύγχρονου και πιο αποτελεσματικού κράτους είναι ένα πολύ ισχυρό αίτημα. Αυτό το κράτος αποτελούσε για χρόνια ένα πολύ μεγάλο βαρίδι. Η συντήρηση ενός σπάταλου και αντιπαραγωγικού κράτους επιβάρυνε τον Έλληνα πολίτη και αυτό σήμαινε και σημαίνει περισσότερους φόρους. 

Έχει έρθει η ώρα να προχωρήσουμε σε μεγάλες βαθιές αλλαγές και μεταρρυθμίσεις στον δημόσιο τομέα. Αναγκαζόμαστε σε αυτή τη φάση να προχωρήσουμε κάτω από την ασφυκτική πίεση των χρονοδιαγραμμάτων σε οριζόντιες ρυθμίσεις. 

Σαφώς και έπρεπε να έχει προχωρήσει η αξιολόγηση. Ακόμη και τώρα, όμως, στο κέντρο της προσοχής μας πρέπει να είναι τα κριτήρια κοινωνικής δικαιοσύνης που πρέπει να επικρατήσουν για την ένταξη στην κινητικότητα. Χρειάζεται να επιταχυνθούν, επίσης, οι διαδικασίες γι’ αυτούς που μπαίνουν στο καθεστώς της διαθεσιμότητας. Κάποιοι από αυτούς είναι άνθρωποι με ικανότητες, άνθρωποι που μπήκαν στο δημόσιο με τις διαδικασίες που προβλέπει το ΑΣΕΠ. 

Δεν είμαι από αυτούς που λειτουργούν ισοπεδωτικά απέναντι στους δημοσίους υπαλλήλους. Οι εξαιρέσεις δεν μπορεί να είναι ο κανόνας. Η πλειονότητα των δημοσίων υπαλλήλων είναι έντιμη και ικανή. Ένα νέο διοικητικό εποικοδόμημα στο ελληνικό κράτος θα τους επιτρέψει να αναπτύξουν δημιουργικά αυτές τις ικανότητες.

Είπα και πριν ότι είμαστε αναγκασμένοι να προχωρήσουμε σε οριζόντιες ρυθμίσεις κάτι που είναι άδικο για κάποιους ανθρώπους. Όμως, είναι δεδομένο ότι θα πρέπει να κυριαρχούν κοινωνικά κριτήρια και το στοιχείο της δικαιοσύνης σχετικά με όσους τίθενται σε καθεστώς της διαθεσιμότητας. 

Θα ήθελα να αναφερθώ στους εργαζόμενους στη Δημοτική Αστυνομία. Όσοι έχουν προσληφθεί με διαδικασίες ΑΣΕΠ, διαθέτουν έγκυρα πιστοποιητικά και τίτλους σπουδών, δεν έχουν να φοβηθούν τίποτα. Θα μεταταγούν μέσα από το καθεστώς της διαθεσιμότητας στην Ελληνική Αστυνομία, ενώ αναζητούνται και άλλες εναλλακτικές λύσεις. 

Μάλιστα, μετά τη σαφή και ξεκάθαρη νομοτεχνική βελτίωση που επέφερε την Παρασκευή ο Υπουργός Εσωτερικών κανείς δεν μπορεί να το αμφισβητεί, αφού συγκεκριμενοποιήθηκαν τα προεδρικά διατάγματα που θα εκδοθούν και θα καθορίσουν το πλαίσιο αξιολόγησης αλλά και απορρόφησής τους. 

 Από τη διαθεσιμότητα θα εξαιρεθούν όσοι έχουν αναπηρία έως 67%, όσοι έχουν σύζυγο ή παιδί με αναπηρία 67%, όσοι είναι πολύτεκνοι με τέκνα που θεωρούνται προστατευόμενα μέλη, όσοι έχουν επιμέλεια ανήλικου τέκνου και όσοι ο σύζυγος ή η σύζυγος έχει τεθεί και αυτή σε καθεστώς διαθεσιμότητας. Εξαιρούνται και οι εργαζόμενοι από μονογονεϊκές οικογένειες. Όλοι αυτοί μετατάσσονται αυτοδικαίως στο δήμο που εργάζονται με συναφή κλάδο ή ειδικότητα και με τα ίδια δικαιώματα. Η ίδια ρύθμιση ισχύει και για τους σχολικούς φύλακες. 

Σε ό,τι αφορά τους εκπαιδευτικούς και τις ειδικότητες που καταργούνται στην τεχνική εκπαίδευση: Και εδώ θα πρέπει να καθορισθούν τα προεδρικά διατάγματα που ρυθμίζουν τα θέματα της αξιολόγησης και απορρόφησής τους από άλλες υπηρεσίες του ευρύτερου δημοσίου τομέα. Υπάρχει διάταξη που αναφέρει ότι όσοι διαθέτουν μεταπτυχιακό ή διδακτορικό μετακινούνται σε προσωποπαγείς θέσεις που συστήνονται στις κατά τόπους Διευθύνσεις Εκπαίδευσης. 

Οι δήμοι δεν χάνουν τα έσοδα που προέρχονται από την άσκηση αρμοδιοτήτων της Δημοτικής Αστυνομίας. Θα συνεχίσουν να βεβαιώνονται και να εισπράττονται αυτά τα έσοδα από τους δήμους, ενώ με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου μπορούν να ανατεθούν σε δημοτικούς υπαλλήλους αρμοδιότητες που μέχρι σήμερα ασκούνταν από τη Δημοτική Αστυνομία. Επίσης, τα κινητά και ακίνητα περιουσιακά στοιχεία των δήμων που σχετίζονται με τη Δημοτική Αστυνομία, παραμένουν στους δήμους.

Θα ήθελα να κάνω και μια σύντομη αναφορά και στις διατάξεις για την επιλογή των υπαλλήλων που θα τεθούν σε καθεστώς διαθεσιμότητας, προκειμένου να μεταταγούν σε άλλες θέσεις. Καθορίζεται με απόλυτη σαφήνεια ότι η όποια επιλογή θα γίνει μέσα από μοριοδότηση και αξιολόγηση των τυπικών και ουσιαστικών τους προσόντων. 
(...)
Κυρίαρχο ρόλο διαδραματίζουν η εργασιακή και διοικητική τους εμπειρία, οι ειδικές δεξιότητες ή ικανότητες που διαθέτουν, αλλά και από το αν βαρύνονται με παραπτώματα κατά την επαγγελματική τους διαδρομή. Συνεπώς, προκύπτει ότι αυτοί που έχουν εισέλθει στο δημόσιο μέσα από το διαγωνισμό του ΑΣΕΠ θα έχουν αυξημένη μοριοδότηση και δεν κινδυνεύουν, όπως επίσης και όσοι έχουν έγκυρους τίτλους σπουδών και έγκυρα πιστοποιητικά.

Ειλικρινά, δεν αντιλαμβάνομαι γιατί αντιδρούν κάποιοι σε αυτό, γιατί δεν θέλουν να υπάρξει ένας επανέλεγχος και να διακριβωθεί ποιοι έχουν ψευδείς τίτλους σπουδών και πλαστά πιστοποιητικά. Η κρίση και αξιολόγηση θα προέρχεται από τα τριμελή Υπηρεσιακά Συμβούλια, ενώ ο χρόνος διαθεσιμότητας δεν θα μπορεί να παραταθεί πέραν των οκτώ μηνών.

Με την υπογραφή του Υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης και του εκάστοτε συναρμόδιου Υπουργού θα καταργούνται ή θα συστήνονται θέσεις στα πλαίσια της αναδιάρθρωσης του δημοσίου, με την προϋπόθεση να υπάρχει τεκμηρίωση και αξιολόγηση των δομών. 

Αυτό γίνεται για να προχωρήσει με ταχύτερους ρυθμούς η μετάταξη μονίμων υπαλλήλων εκεί που πραγματικά υπάρχει ανάγκη μεταφοράς υπαλλήλων ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου στα νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου του δημοσίου, όπως και μεταφορά υπαλλήλων από τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου. Με αυτόν τον τρόπο δεν θα χρειαστεί να καταφύγουμε πάλι σε οριζόντιες ρυθμίσεις. 

Οι μετατάξεις θα είναι υποχρεωτικές, ωστόσο θα συμβαδίζουν με τα προσόντα των υπαλλήλων, την προτίμησή τους και η διαδικασία θα γίνεται από τα τριμελή Υπηρεσιακά Συμβούλια.

Το νομοσχέδιο αντιμετωπίζει και το ζήτημα της οικονομικής εξυγίανσης των δήμων μέσα από το παρατηρητήριο οικονομικής αυτοτέλειας για τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Οι δήμοι πρέπει να διαθέτουν οικονομική αυτοδυναμία και ανεξαρτησία. Δεν μπορεί να συνεχίσουν να λειτουργούν με ένα μοντέλο που παράγει ελλείμματα και χρέη. 

Θεσμοθετούνται διατάξεις που κάνουν πιο δεσμευτικό για όλους τον ετήσιο προϋπολογισμό κάθε δήμου ή περιφέρειας, αλλά και το οργανωμένο πλαίσιο δράσης που περιλαμβάνει τους μηνιαίους οικονομικούς στόχους. Αποδεσμεύονται οι προϋπολογισμοί από τα πενταετή και ετήσια επιχειρησιακά σχέδια. Οι προϋπολογισμοί των δήμων πρέπει να αντιστοιχούν σε τεχνικά προγράμματα. Να είναι πλέον πραγματικοί προϋπολογισμοί. 
(...)
Μέσα από αυτό το νομοσχέδιο προωθείται και η ενοποίηση της διαδικασίας και του μηχανισμού είσπραξης των ληξιπρόθεσμων οφειλών στους ασφαλιστικούς οργανισμούς με τη δημιουργία ενός ενιαίου κέντρου είσπραξης ασφαλιστικών εισφορών. Στόχος είναι η είσπραξη των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς τους ασφαλιστικούς οργανισμούς που ανήκουν στον τομέα ευθύνης του Υπουργείου Εργασίας.

Επίσης, ένα μεγάλο ζητούμενο είναι η βιωσιμότητα και η αυτοτέλεια του ΕΟΠΥΥ που πρέπει να έχει τη δυνατότητα να παρέχει υπηρεσίες υγείας στους ασφαλισμένους, αλλά ταυτόχρονα να σταματήσει η σπατάλη και η οικονομική αιμορραγία. 

Αυτό θα επιτευχθεί μόνο με αυστηρότερους όρους συνταγογράφησης, με θέσπιση συγκεκριμένων ορίων δαπανών για συμβεβλημένους γιατρούς, για παρόχους υπηρεσιών υγείας που αν κάποιοι τα υπερβαίνουν, θα υπάρχει αυτόματα διόρθωση, ενώ αν δεν συμμορφώνονται θα διακόπτεται και η σύμβασή τους με τον ΕΟΠΥΥ. 

Σημαντικό είναι και το άρθρο για τον καθορισμό του κατώτατου μισθού, το οποίο έχει προβολή στο μέλλον. Θα τεθεί σε εφαρμογή αμέσως μετά την ολοκλήρωση του Προγράμματος Δημοσιονομικής Εξυγίανσης. Είναι ένα νέο θεσμικό πλαίσιο για τον καθορισμό του κατώτατου μισθού, αντιπροσωπευτικό και διαρκώς επικαιροποιημένο. Η διαδικασία για τον καθορισμό πραγματοποιείται κάθε χρόνο το τελευταίο δεκαήμερο του Φεβρουαρίου. 

Αυτό γίνεται μέσα από μια ανοικτή διαβούλευση των κοινωνικών εταίρων για την Κυβέρνηση και την τεχνική επιστημονική υποστήριξη εμπειρογνωμόνων και ερευνητικών κέντρων. Με αυτό το πλαίσιο, με αυτόν τον τρόπο θα υπάρξει μια επικαιροποίηση των δεδομένων σε ετήσια βάση για τον καθορισμό του κατώτατου μισθού.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, για κάποιους η στείρα άρνηση έχει μετατραπεί σε δεύτερη φύση. Κινούνται με χαρακτηριστική ευκολία από το σκίσιμο της δανειακής σύμβασης έως τη στάση πληρωμών και την επαναδιαπραγμάτευση του μνημονίου, ταυτόχρονα πάντα με την κατάργηση του μνημονίου. Κατάργηση και επαναδιαπραγμάτευση πάνε μαζί για ορισμένους, αναλόγως σε ποιους απευθύνονται. 

 Οι πολίτες όμως, έχουν κρίση. Διαθέτουν μεγάλη ωριμότητα για αυτό και απορρίπτουν τη ρητορική αυτή που προέρχεται από τη δεκαετία του ’80. Η χώρα πρέπει να προχωρήσει μπροστά με αλλαγές και μεταρρυθμίσεις. Δεν πρέπει να χαθεί μία ολόκληρη γενιά. Πρέπει να δώσουμε ξανά ελπίδα, πίστη και προοπτική στους νέους ανθρώπους.

 Η Ελλάδα μπορεί. Η Κυβέρνηση και ο Πρωθυπουργός είναι αποφασισμένοι να συνεχίσουν το δρόμο των αλλαγών και των μεταρρυθμίσεων. Το ίδιο και η κοινοβουλευτική Πλειοψηφία. Το ίδιο ισχύει και για τη μεγάλη και σιωπηλή κοινωνική πλειοψηφία. 

Σας καλώ να υπερψηφίσετε το νομοσχέδιο.

********

Προστέθηκε στις 18/7/2013

ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΒΕΣΥΡΟΠΟΥΛΟΣ - Βουλή, 17/7/2013: 

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, συνεχίζουμε σήμερα τη συζήτηση επί των άρθρων του πολυνομοσχεδίου. 

 Επιτρέψτε μου παρενθετικά, και πριν περάσω στην εισήγηση επί των άρθρων, να εκφράσω τον προβληματισμό μου για τα όσα ακούστηκαν χθες σ’ αυτή την Αίθουσα. 

Την περίοδο από τη Μεταπολίτευση μέχρι σήμερα την έχουν κατηγορήσει πολλοί και για πολλά. Σίγουρα υπήρχαν στρεβλώσεις και ατολμίες και αναπτύχθηκαν παθογένειες που καλούμαστε να εξαλείψουμε σήμερα. 

Οφείλουμε όμως να παραδεχθούμε ότι ήταν και είναι η μακροβιότερη περίοδος πολιτικής σταθερότητας που γνώρισε ποτέ η χώρα. Θεμελιώθηκαν οι δημοκρατικοί θεσμοί. Η Ελλάδα μετατράπηκε σε μία ευρωπαϊκή δημοκρατία σε ελάχιστο χρόνο, κάτι που αποτέλεσε και το διαβατήριο εισόδου στην ευρωπαϊκή οικογένεια. 

Ήταν μια ιστορική περίοδος που φέρει τη σφραγίδα του Κωνσταντίνου Καραμανλή, μια περίοδος στην οποία επήλθε και η εθνική συμφιλίωση και έκλεισαν πληγές του παρελθόντος, πληγές του εμφυλίου. 

Αυτές τις πληγές επιχείρησαν κάποιοι από το Βήμα της Βουλής να τις ανοίξουν χθες. Μας έδωσαν ραντεβού στα γουναράδικα, ενώ περίσσεψαν και οι κραυγές και οι απαράδεκτοι χαρακτηρισμοί από κάποιους άλλους. 

Αυτός ο διχαστικός και ακραίος λόγος δεν έχει θέση στην Ελλάδα του σήμερα, στην Ελλάδα που παλεύει να κερδίσει το αύριο. Αυτό το κήρυγμα μίσους που διχάζει και δηλητηριάζει την κοινωνία το πληρώσαμε ακριβά. 

Ειλικρινά θλίβομαι γιατί το κόμμα της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης και ιδιαίτερα ο Αρχηγός του δεν αποδοκίμασαν αυτές τις ακραίες φωνές. Εκεί μήπως θέλουν να μας οδηγήσουν, στο διχασμό; 

Δεν είναι εδώ ο κ. Τσίπρας, όμως θα ήθελα να καταγραφεί αυτό που θα πω: Ο Αρχηγός της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης έχει θεσμικό ρόλο, είναι θεσμικός παράγοντας του δημοκρατικού μας πολιτεύματος. Αυτό το ρόλο δεν μπορεί να τον ακυρώνει με τη σιωπή και την ανοχή του απέναντι σ’ αυτό τον ακραίο και διχαστικό λόγο που επαναφέρει την Ελλάδα 68 χρόνια πίσω, στην εμφυλιοπολεμική ρητορική και λογική. 

Θλίβομαι πραγματικά γι’ αυτή την εικόνα. Είμαι νέος Βουλευτής και δεν περίμενα να ακούσω ποτέ στο Ελληνικό Κοινοβούλιο το 2013 αυτά τα οποία άκουσα χθες.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, το μεγαλύτερο μέρος του νομοσχεδίου το περιλαμβάνει ο κώδικας εισοδήματος. Όπως έχει προαναγγελθεί, σύντομα θα υπάρξει και θεσμική παρέμβαση που θα έχει ως σημείο αναφοράς τα φορολογικά κίνητρα, αλλά με διττό στόχο.
Ο πρώτος στόχος είναι να δοθούν κίνητρα για επενδύσεις για την ανάπτυξη επιχειρηματικής δραστηριότητας. 
Ο δεύτερος στόχος είναι να δοθούν κίνητρα στο φορολογούμενο πολίτη για να δώσει κι αυτός τη μάχη για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής. 
(…) 
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η μεγάλη κοινωνική πλειοψηφία έχει συνειδητοποιήσει ότι δεν μπορεί η χώρα να προχωρήσει μπροστά με ένα κράτος που λειτουργούσε με όρους και πρακτικές των προηγούμενων δεκαετιών, με ένα οργανωτικό και διοικητικό μοντέλο που παρήγαγε ελλείμματα και ήταν πλήρως αντιπαραγωγικό, με δομές που έχουν ξεπεραστεί από τις ίδιες τις εξελίξεις, με αδιαφανείς διαδικασίες στη στελέχωσή του, για τις οποίες οι ευθύνες διαπερνούν οριζόντια ολόκληρο το πολιτικό σύστημα. 

Είναι μακριά από εμένα οι ισοπεδωτικές λογικές που θίγουν και προσβάλλουν τους δημοσίους υπαλλήλους. Γνωρίζω ότι την πλειονότητα των δημοσίων υπαλλήλων την αποτελούν έντιμοι, συνεπείς και ικανοί δημόσιοι υπάλληλοι. Υπάρχουν επίσης οι καλοί και δημιουργικοί δημόσιοι υπάλληλοι άνθρωποι που υπηρετούν σε λάθος θέσεις ή που τα πάσης φύσεως στεγανά τους εμποδίζουν να αναπτύξουν τις ικανότητές τους. 

Είναι βέβαιο ότι θα πρέπει επίσης να υπάρχει αξιολόγηση, για να μην αναγκαστούμε με οριζόντιες ρυθμίσεις να εντάξουμε ξανά ανθρώπους στο καθεστώς της διαθεσιμότητος. Γι’ αυτό υπάρχουν ευθύνες της προηγούμενης πολικής ηγεσίας του Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης.

Δεν μπορώ να διανοηθώ ότι υπάρχει εχέφρων και λογικός άνθρωπος που αρνείται την αξιολόγηση και τον επανέλεγχο τίτλο σπουδών και των πιστοποιητικών. Η αξιολόγηση θα μας δώσει τη δυνατότητα να προσδιορίσουμε με αντικειμενικά κριτήρια ποιοι είναι κατάλληλοι για να στελεχώσουν κάποιες θέσεις μέσα από μετατάξεις προσωπικού αλλά και από κινητικότητα. 

Ένα ξεκάθαρο μήνυμα που πρέπει να δοθεί είναι ότι αυτοί που εισήλθαν στο δημόσιο με διαδικασίες του ΑΣΕΠ και γραπτούς διαγωνισμούς δεν έχουν να φοβηθούν απολύτως τίποτα. 

Το μεγάλο ζητούμενο για την αυτοδιοίκηση, πέρα από τον έλεγχο των δαπανών και την οικονομική εξυγίανση είναι να αποκτήσει οικονομική αυτοδυναμία και αυτοτέλεια. Σε αυτή τη κατεύθυνση κινείται το άρθρο 76 και το Παρατηρητήριο Οικονομικής Αυτοτέλειας των ΟΤΑ. Θα αξιολογεί προβλέψεις αλλά και επιδόσεις ως προς την επίτευξη των στόχων που τίθενται, στόχων οικονομικού περιεχομένου. Τα Υπουργεία Οικονομικών και Εσωτερικών σέβονται την αυτοτέλεια της αυτοδιοίκησης και θα έχουν συμβουλευτικό ρόλο. 
(…) 
 Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, στη μεγάλη προσπάθεια που κάνει η χώρα, δεν μπορεί κανείς να κοιτάζει πίσω, παρά μόνο μπροστά. 

Σας καλώ να υπερψηφίσετε το νομοσχέδιο με αίσθημα ευθύνης, κοιτώντας μπροστά, γιατί και η χώρα πρέπει να προχωρήσει μπροστά. 

Σας ευχαριστώ.