ΑΝΑΖΗΤΩΝΤΑΣ ΤΗΝ ΑΛΗΘΕΙΑ

Δεν υπάρχει πρόοδος χωρίς σύγκρουση. Συνειδητά ή ασυνείδητα, άτομα και έθνη εμπλέκονται στον αέναο πνευματικό αγώνα της Συμπαντικής Εξέλιξης, έναν αγώνα για την επικράτηση της Αλήθειας κατά του ψέματος, της Δικαιοσύνης κατά της αδικίας, της Αγάπης κατά του μίσους - αγώνα που αντανακλάται στο υλικό πεδίο προκαλώντας, δυστυχώς, πολύ ανθρώπινο πόνο… Θέτοντας κανείς τον εαυτό του στην υπηρεσία της Αλήθειας υπηρετεί το ύψιστο συλλογικό συμφέρον.

**Η Αλήθεια υπάρχει, το ψέμα πρέπει να εφευρεθεί.
**"Θα γνωρίσετε την Αλήθεια και η Αλήθεια θα σας ελευθερώσει" Βίβλος
**"Η μεγαλύτερη απώλεια στον κόσμο είναι η διαφορά μεταξύ αυτού που είμαστε κι αυτού που θα μπορούσαμε να γίνουμε."
**"Όταν οι φιλόσοφοι βασιλέψουν και οι βασιλιάδες φιλοσοφήσουν, μόνο τότε θα ευτυχήσουν οι λαοί." Πλάτων
**"Η αξία του ανθρώπου καθορίζεται από το σκαλοπάτι της κλίμακας της αγάπης πάνω στο οποίο στέκεται." Τορκόμ Σαραϊνταριάν

Κυριακή, 12 Απριλίου 2015

Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος: Έχει γίνει ο χωρισμός κράτους και Εκκλησίας!


Απομαγνητοφώνηση Β' μέρους της συνέντευξης του Αρχιεπισκόπου Ιερωνύμου στον Γιώργο Αυτιά,  Μεγάλο Σάββατο 11/4/2015:

Γ. Αυτιάς: Όλοι θέλουν την ευχή σας. Μάλιστα ήρθε και ο πρωθυπουργός, πριν το σχηματισμό της κυβέρνησης, εδώ, ήρθε για να σας πει "Δεν θα ορκιστώ στο Ευαγγέλιο, θα δώσω πολιτικό όρκο και θέλω την ανοχή σας", ή σας είπε κάτι άλλο που λέγεται ή δε λέγεται.

Αρχ. Ιερώνυμος: Κοίταξε, θα σας πω αυτά που λέγονται.
Εγώ εκ χαρακτήρος είμαι ένας άνθρωπος ο οποίος μιλάω με όλους τους ανθρώπους. Επομένως και τα πολιτικά πρόσωπα για μένα, επειδή έχουν διαφορετικές θέσεις, όπου κι αν ανήκουν, άκρα δεξιά, μέση, αριστερά και λοιπά, δεν είναι κώλυμα αυτό για να έχω μία επαφή. Μέσα μου νιώθω μια ασφάλεια και δεν έχω να φοβηθώ τίποτα. Επομένως όσοι έρχονται ανθρώπινα κουβεντιάζουμε. Αν πάμε και σε θέματα ιδεολογικά ή πνευματικά και λοιπά κουβεντιάζουμε γι’ αυτά τα πράγματα. Ο καθένας νομίζω έχει την δυνατότητα και να κρίνει και να αποφασίσει τι κάνει.
Με τον κύριο Τσίπρα έχουμε βρεθεί πολλές φορές μπροστά από τις εκλογές. Επομένως έχω μια τέτοια σχέση όπως και με τους άλλους πολιτικούς, αρχηγούς κομμάτων, βουλευτές και λοιπά. Δεν έχει κάτι ξεχωριστό. 
Λοιπόν, ήρθε μπροστά από τις εκλογές και ήρθε και μετά τις εκλογές. Δεν ήρθε ο άνθρωπος, όπως είπανε, ξέρω γω, τι θα κάνει, αν θα ορκιστεί,  δεν θα ορκιστεί, ξέρω γω κλπ. Είπε ότι πάω να δω τον Αρχιεπίσκοπο να ζητήσω την ευχή της Εκκλησίας. Λοιπόν μου είπε ότι εγώ, βάσει των αρχών μου, και των σκέψεών μου κλπ. Εγώ του είπα δεν θέλω ούτε συζήτηση ούτε απολογισμό κλπ, χαίρομαι που είστε εδώ πέρα. 
Μέσα μου όμως έκανα τις σκέψεις: Με τις αρχές που έχει ο κύριος Τσίπρας, τις οποίες τις σεβόμαστε, θα μπορούσε να βρεθεί ένας συμβιβασμός. 

Γ. Αυτιάς: Δηλαδή;

Αρχ. Ιερώνυμος: Τώρα, δεν κάνω μάθημα εγώ στον κύριο Τσίπρα, αλλά μια και θέσατε το ερώτημα, και είμαστε απέναντι στο λαό,  (αν ήμουν στη θέση του θα έλεγα) ότι "όπως ξέρετε εγώ έχω αυτές τις αρχές, αλλά αυτή την ώρα που είμαι Πρωθυπουργός, εδώ υπάρχει μία παράδοση. Και μόνο για το όνομα αυτής της παραδόσεως, για να δείξουμε ότι είμαστε ενωμένοι όλοι μαζί, εγώ θα κάνω μία υπέρβαση." Αυτό θα τόκανα εγώ.

Αλλά δεν τόλμησα ούτε να το πω, ούτε είμαι εγώ συνήγορός του κλπ. Εκτίμησα όμως την ευγένειά του, ότι εγώ έρχομαι να πάρω την ευχή σας και σας υπόσχομαι ότι η υπηρεσία μου θα είναι υπηρεσία συνεργασίας, αγάπης και ουσιαστική. 
Επομένως δεν είχε κάτι το ξεχωριστό. Όμως, ο τρόπος που μου μίλησε, μου δίνει το θάρρος να του πω έλα εδώ να κουβεντιάσουμε μερικά θέματα καυτά της Εκκλησίας. 
Π.χ., το θέμα των εφημερίων που τους στερούμεθα δεν είναι θέμα ιδεολογικό ούτε θέμα δικό του. Είναι θέμα λαού. Διότι σήμερα όλοι θα κάνουμε Πάσχα. Φεύγουν  από την Αθήνα να πάνε στο χωριό τους να λειτουργήσουν και δεν έχει παπά. 

Ή το πιο τραγικό, από τα βόρεια σύνορα, Βουλγαρία, Σκόπια, που έχουμε την ίδια θρησκεία, "εμείς έχουμε έναν να σας στείλουμε να σας κάνει Πάσχα, να σας λειτουργήσει"...
Ένα θέμα μεγάλο που πρέπει να το κουβεντιάσουμε με την Πολιτεία είναι αυτό. Και ένα άλλο θέμα: δεν μπορεί μια Πολιτεία, ό,τι αρχές και νάχει,  ακροδεξιές, κεντρώες, αριστερές, κλπ , δεν μπορεί να ατιμάζει τους παπάδες. Είναι σα να μας λένε εμάς "πάρτε τη σχολή Ικάρων και να μας στείλετε Ίκαρους, πάρτε ξέρω γω, τους Ευέλπιδες"...

Γ. Αυτιάς: Θέλετε αυτονομία...

Αρχ. Ιερώνυμος: Η Εκκλησία θα ετοιμάζει τα στελέχη της. Το κράτος έχει υποχρέωση τα σχολεία αυτά να τα συντηρεί, όπως έχει για όλα τα άλλα σχολεία και όπως έχει την υποχρέωση βάσει της συμβάσεως. Σχολεία καλά, λίγα, αλλά θα έχουνε εκκλησιαστική δομή και εκκλησιαστική κατεύθυνση.

Γ. Αυτιάς: Βάζετε κόκκινες γραμμές και ορθά τις βάζετε... Οι κόκκινες γραμμές σας είναι μόνο στο θέμα των ιερέων ή στο θέμα των υποψήφιων να φορέσουν το ράσο; Υπάρχουν κι άλλες κόκκινες γραμμές;

Αρχ. Ιερώνυμος: Υπάρχουν κάποια πράγματα τα οποία είναι μέσα στη διδασκαλία του Ευαγγελίου μας, κλπ. Δεν μπορούμε π.χ., σαν Εκκλησία να δεχτούμε τα ομόφυλα ζευγάρια, τους γάμους αυτούς τους περίεργους...

Γ. Αυτιάς: Εκεί είστε κάθετοι. 

Αρχ. Ιερώνυμος: Η Εκκλησία είναι κάθετη σ' αυτό. Δεν μπορεί η Εκκλησία να κάνει σ’ αυτά τα πράγματα παραχωρήσεις. Έχει τη διδασκαλία της. Είναι και άλλα θέματα που πρέπει κανείς να τα θέσει για να το καταλάβω και να απαντήσω. Το θέμα των θρησκευτικών, πχ. 
Το θέμα χωρισμού κράτους και Εκκλησίας είναι άνευ νοήματος. Έχει γίνει ο χωρισμός. Ορίστε, η ορκωμοσία δεν έγινε. Ο χωρισμός έχει γίνει. Αλλά είναι στραβή όπως είπα η τοποθέτηση, συγχύσεις διάφορες οι οποίες το εκμεταλλεύονται για να κάνουν διάφορα οι δημοσιογράφοι... Πού εγώ επεμβαίνω και πού επεμβαίνει το κράτος;

Γ. Αυτιάς: Εάν το κράτος επιτρέψει την καύση των νεκρών, τι γίνεται εκεί;

Αρχ. Ιερώνυμος:  Όχι. Εμείς έχουμε θέση σ’ αυτό το θέμα.  Προς το παρόν τουλάχιστον. Έχουμε θέση. Το κράτος; Δεν θα πάμε εμείς να τους γκρεμίσουμε τις... Αλλά εμείς έχουμε τις θέσεις μας, έχουμε τους ανθρώπους μας, τους πιστούς μας που θα ήταν και προδοσία απέναντι αυτών των ανθρώπων όταν έχουν μερικές ιδέες σταθερές.
Στα θρησκευτικά, πχ., είναι συνταγματική επιταγή. Το Σύνταγμα λέει τα παιδιά έχουν τη χριστιανική ανατροφή. Πώς θα το καταργήσεις.

Γ. Αυτιάς: Επ’ ουδενί διανοείστε να καταργήσετε τα θρησκευτικά.

Αρχ. Ιερώνυμος:  Όχι. Θα πρέπει να βρεθεί τρόπος άλλος. Ή αλλοίωση του μαθήματος. Όχι. Έχει τη φυσική του πορεία. Θέλει συζήτηση, θέλει συνεργασία. Γι’ αυτό είμαι πάντοτε ανοιχτός στις συνεργασίες. Και είναι πάρα πολύ καλό το ότι έχει γίνει αποδεκτό από την Πολιτεία κι έχει σχηματιστεί τελευταία ένα όργανο συνεργασίας Εκκλησίας και Πολιτείας σε τέτοιου είδους θέματα. Αντί να γίνει το παλιό, που τα θέματα επιλύονταν μέσα από τα παράθυρα των τηλεοράσεων και μαλώνανε, ξερω γω, τώρα υπάρχει αυτή η επιτροπή και κάθονται κουβεντιάζουν, στρογγυλεύονται δεν στρογγυλεύονται και βλέπουμε. Αυτό το εργαλείο πρέπει να συνεχίσει.

Γ. Αυτιάς: Μακαριώτατε, έχετε σκεφτεί την πρόωρη συνταξιοδότητη Μητροπολιτών; Δηλαδή από ένα όριο ηλικίας και πάνω κάποιοι μητροπολίτες να ξεκουράζονται σιγά σιγά και να δίνουν τη σκυτάλη σε ένα νεώτερο;

Αρχ. Ιερώνυμος:  Με βία δεν μπορεί να γίνει αυτό το πράγμα. Θα μπορούσε, πχ, όπως έχει η Καθολική Εκκλησία, σ’ ένα όριο ηλικίας να υποβάλλουν την παραίτησή τους. Αλλά να είναι στην κρίση της Εκκλησίας ότι αυτός μπορεί να συνεχίσει να βοηθήσει ή θα βοηθήσει από άλλη σκοπιά. Δεν μπορεί να κάνει διοίκηση αλλά μπορεί να κάνει ποιμαντικό έργο.

Γ. Αυτιάς: Ή να του βάζετε δίπλα του έναν που να ακολουθούσε την πορεία του...

Αρχ. Ιερώνυμος:  Και αυτό θέλει συζήτηση. Αλλά βιαίως δεν πρέπει να γίνονται αυτά τα πράγματα. Πρέπει να γίνονται πάντοτε με συνεργασία.
(...)
Αυτή τη στιγμή δεν μπορούμε να πληρώσουμε τους φόρους. Έπρεπε να κατεβάσουμε τα ρολά, να απολύσουμε τους υπαλλήλους. Αλλά λέμε, υπομονή.

Γ. Αυτιάς:  Ένα λεπτό. Αυτή τη στιγμή η Εκκλησία δεν μπορεί, δεν έχει τη δυνατότητα, να πληρώσει τους φόρους που έχει βάλει το κράτος, λόγω της μεγάλης έκτασης των οικοπέδων και των ακινήτων που έχει; Αυτός είναι ο λόγος; Δηλαδή ο ΕΝΦΙΑ αυτή την ώρα βυθίζει τα οικονομικά  της Εκκλησίας;

Αρχ. Ιερώνυμος:  Όχι μόνο ο ΕΝΦΙΑ αλλά και όλα τα άλλα... Πληρώνουμε τους φόρους περισσότερο απ’ ό,τι πληρώνουν οι άλλοι. Μόνο οι λειτουργικοί χώροι, οι ναοί δηλαδή που λειτουργούμαστε δεν πληρώνουν φόρο, πράγμα όμως που ισχύει και για τους Μουσουλμάνους, και για τους Εβραίους... 

Να σας πω το εξής: το ορφανοτροφείο της Εκκλησίας που έχει 31 παιδιά τώρα έχει έσοδα από ενοίκια, είχαμε 600.000 τώρα 450.000. Ο ένας φόρος που μας ήρθε των εισοδημάτων που είναι από τα σπίτια για να ζήσει το ορφανοτροφείο είναι 230.000 ευρώ. Και ο ΕΝΦΙΑ 850.000. Κι όταν πήρα τον υπουργό και λέω "κύριε Υπουργέ, 600.000 εισπράττει το ορφανοτροφείο, διακόσιες τόσες... πώς θα γίνει;"
"Λάθος πρέπει νάναι, να το διορθώσουμε." Και το διόρθωσαν και το κάνει 150.000. 
Λοιπόν, ελάτε τώρα να σας πω. Η εκκλησία έχει το Ορφανοτροφείο, ενίσχυση από κανέναν καμία, ούτε μία δραχμή... Λοιπόν πώς θα ζήσει; Ή θα κλείσει ή τι θα κάνουμε;

 Αλλά αυτό είναι το μόνο θέμα της Εκκλησίας; Το Γηροκομείο, π.χ., των κατακοίτων, τα διάφορα, τόσα ιδρύματα. Ελάτε να κουβεντιάσουμε. Δηλαδή να κάνουν τετελεσμένα πράγματα; Οι κατάκοιτοι που στοιχίζουν τόσο, και τα εισοδήματα δεν επαρκούν για να τους ταΐσουμε και να τους βοηθήσουμε, θα τα κλείσουμε και θα τους βγάλουμε να πλημμυρίσει ο τόπος κατακοίτους; Ελάτε εδώ πέρα να δούμε τι θα κάνουμε. Δεν είναι πρόβλημα μόνο δικό μας είναι και του κράτους.

Γ. Αυτιάς: Αυτά τα έχετε κουβεντιάσει με τον Πρωθυπουργό τον κύριο Τσίπρα που έχετε μια πολύ καλή σχέση;

Αρχ. Ιερώνυμος: Καλή σχέση. Και με τους άλλους είχα καλή σχέση. Θα πρέπει να εκφράσω τις ευχαριστίες μου σε όλους όσοι πέρασαν, διότι εγώ συνεργάζομαι με όλους. Ο κύριος Σαμαράς μας βοήθησε πάρα πολύ. Ορισμένα θέματα δικά μας χρονίζαν από το 1800. Ο κύριος Τσίπρας με επεσκέφθη, κουβεντιάσαμε γενικότερα θέματα βέβαια, αλλά δεν ευκαιρήσαμε να πούμε λεπτομέρειες.

Γ. Αυτιάς: Πάντως είστε ανοιχτός για κάθε κουβέντα, έτσι δεν είναι; Αν κατάλαβα καλά για να μην κάνω λάθος, μια παράλληλη πορεία Εκκλησίας και κράτους σε ό,τι αφορά τη διαχείριση των οικονομικών. Δηλαδή λέτε εσείς, αυτά έχουμε, ελάτε να τα τρέξουμε μ’ ένα έγγραφο και προχωράμε για να βοηθήσουμε.

Αρχ. Ιερώνυμος: Εμείς δεν έχουμε καμία διάθεση για αντιπαράθεση. Μας έχει πει ο ίδιος ο Κύριος: άλλα του Καίσαρος άλλα της Εκκλησίας. Ελάτε να κουβεντιάσουμε. Υπάρχουν πολλά θέματα.  Ας πούμε την περιουσία μας. Τι σημαίνει περιουσία; Ο Λυκαβηττός, π.χ.

Γ. Αυτιάς: Είναι της Εκκλησίας ο Λυκαβηττός;

Αρχ. Ιερώνυμος: Ο Λυκαβηττός είναι της Μονής Πετράκη.

Γ. Αυτιάς: Τι λέτε; Πρώτη φορά το ακούω.

Αρχ. Ιερώνυμος: Θα πληρώσει ο Λυκαβηττός, που είναι 1000 περίπου στρέμματα, ΕΝΦΙΑ ... επειδή είναι δικός μας; Ήταν το οικόπεδο μπροστά από τον Ευαγγελισμό είναι 12 στρέμματα. Είναι οικόπεδο της Μονής Πετράκη σαν υπόλοιπο του Ευαγγελισμού, και είναι οικόπεδο της Εκκλησίας. 12.000 τετραγωνικά μέτρα επί της οδού Βασιλίσσης Σοφίας. Λοιπόν, αυτά είναι πλασματικά πράγματα. Το άλσος Παγκρατίου, π.χ. Λοιπόν, γιατί δεν πρέπει να καθίσουμε να τα κουβεντιάσουμε. Αλλού έχουν αξία, αλλά έχουνε τόσα βάρη. Ο Δήμαρχος θα θέλει μεγάλη πλατεία, ο άλλος θα θέλει νατούρα, ο άλλος... Ελάτε να καθίσουμε κάτω.

Γ. Αυτιάς: Ελάτε να τα αξιοποιήσουμε, να κάνουμε μια κοινή πορεία, και φόροι να πληρωθούνε και να ωφεληθεί ο κόσμος.

Αρχ. Ιερώνυμος: Μπορούμε... Ελάτε, τι έχουμε, να τα βάλουμε κάτω, ποιο είναι νατούρα, αυτό γιατί δεν πρέπει να το αξιοποιήσουμε εμείς, επειδή εμποδίζουμε το απέναντι ξενοδοχείο και το θέλουν να παρκάρουν τα αυτοκίνητα; 

Γ. Αυτιάς: Έχουμε και τέτοια;

Αρχ. Ιερώνυμος: Πολλά τέτοια έχουμε. Λοιπόν, το είπα στον κύριο Κουτσούμπα που είχε έρθει, ας με συγχωρήσει, να κάνουμε μία συνάντηση, να τα βάλουμε κάτω, αυτά έχουμε, τι τα θέλουμε; Να φάμε; Έχουμε. Ένα γιαούρτι τρώμε. Έχουμε, δεν έχουμε ανάγκη. Λοιπόν, ελάτε να τα αξιοποιήσουμε και για την Ελλάδα, για τους εργαζομένους και για τα ιδρύματα.

Γ. Αυτιάς: Μιλάτε για ιδιωτικοποίηση και παράλληλη λειτουργία με το κράτος. Όχι νάρθει ο Γερμανός και να πει, θα πάρω το φιλέτο, θα πάρω το Λυκαβηττό...

Αρχ. Ιερώνυμος: Σ’ αυτό ευχαριστώ που μου το θυμίσατε. Καλέσαμε τον κύριο Βενιζέλο που ήταν υπεύθυνος τότε, και είπαμε η Εκκλησία δεν δίνει ούτε μία πιθαμή γης με οποιοδήποτε τρόπο... Αν χρειαστεί το κράτος να συνεργαστούμε, να, να, να... Εδώ είμαστε.

Γ. Αυτιάς: Μακαριώτατε, εάν το κράτος σας έλεγε, "δώστε μου δέκα οικόπεδα να πληρώσω μέρος του χρέους", θα το κάνατε;

Αρχ. Ιερώνυμος: Έτσι δεν θα το έκανα. Θα του έλεγα να συνεργαστούμε και από τα έσοδα αυτά να πληρώσετε τα χρέη όλα. Αλλά αυτά θα μείνουνε για να ζήσει ο ελληνικός λαός. Ό,τι πήρε το κράτος χάθηκαν.

Γ. Αυτιάς: Άρα, ο Αρχιεπίσκοπος λέει σήμερα, κι αν δεν κάνω λάθος το λέει για πρώτη φορά, ελάτε να αξιοποιήσουμε την περιουσία, κι ένα μέρος αν χρειαστεί να πάει για το χρέος της χώρας για να ελαφρυνθούν οι επόμενες γενεές, είμαι εδώ.

Αρχ. Ιερώνυμος: Αλλά τα ίδια τα κτήματα θα μείνουνε εσαεί ελληνικά, στα χέρια των Ελλήνων. Είναι εισοδήματα για τα ιδρύματα και για τους Έλληνες.

Γ. Αυτιάς: Σας τιμά αυτό Μακαριώτατε, αυτό σας τιμά.

Αρχ. Ιερώνυμος: Δεν ξέρω.

Γ. Αυτιάς:  Διότι για πρώτη φορά, φίλες και φίλοι, επειδή αρκετοί  λένε, ποια είναι η αξία της περιουσίας, ο Μακαριώτατος λέει ελάτε να δούμε τι ακριβώς συμβαίνει και να προχωρήσουμε από κοινού σε αξιοποίηση και μέρος αυτών των χρημάτων να πάει ακόμη και για το χρέος της χώρας ή για την ελάφρυνση συμπολιτών μας κλπ.

Αρχ. Ιερώνυμος:  Και μια σημείωση, αυτή είναι πρόταση δική μου, αλλά επειδή ξέρω το πνεύμα των Ιεραρχών, αυτή τη διάθεση έχουν.

Γ. Αυτιάς: Συμφωνούν όλοι σε αυτό, ε;

Αρχ. Ιερώνυμος:   Πιστεύω σε μια πρόταση τέτοια δεν θα πουν όχι. Ελάτε να τα αξιοποιήσουμε, να δώσουμε στα χρέη, να δώσουμε... αλλά αυτά είναι της Εκκλησίας που έχουν αυτό το σκοπό.

Γ. Αυτιάς: Αυτό το έχετε πει ποτέ στον Πρωθυπουργό; 

Αρχ. Ιερώνυμος:   Ε, τώρα δεν μπορώ να σας πω πιο πολλά. Με τον καινούργιο θα τα πω. Πρέπει να πω όμως με τον Πρωθυπουργό που έφυγε...

Γ. Αυτιάς: Με τον κ. Σαμαρά, λέτε.

Αρχ. Ιερώνυμος:  Κάναμε μία εταιρεία Εκκλησίας και Πολιτείας. Ήταν μια πολύ καλή αρχή, η οποία είπαμε ότι θα αξιοποιεί κτήματα που είναι προβληματικά, το 50% θα πηγαίνει στας ανάγκας της Πολιτείας και το 50% θα πηγαίνει στα ιδρύματα της Εκκλησίας.

Γ. Αυτιάς: Εάν σας έλεγε κάποιος αυτή τη στιγμή, τι αξία έχει η εκκλησιαστική περιουσία; Μπορεί να αποτιμηθεί, Μακαριώτατε;

Αρχ. Ιερώνυμος:   Όπως είναι σήμερα είναι ένα κάρβουνο... ανομημάτων.  Δεν μπορείς να κάνεις τίποτα. Μόλις πας, θα κατέβει το Δασαρχείο, θα έρθει το...

Γ. Αυτιάς:  Α, έχετε και τέτοια; Να ρωτήσω  κάτι; Το υπουργείο Παιδείας που ενοικίαζε το κτίριο και η Εκκλησία είχε ένα έσοδο, αυτό γιατί έχει μείνει έτσι τώρα;

Αρχ. Ιερώνυμος:   Όχι μόνο δεν παίρνουμε, αλλά πληρώνουμε κιόλα. Δίνουμε τόσες χιλιάδες για τον ΕΝΦΙΑ κι αυτά κι αυτά...

Γ. Αυτιάς:  Α, το άθλιο ακίνητο του Υπουργείου Παιδείας που ανήκει στην εκκλησία πληρώνει ΕΝΦΙΑ!

Αρχ. Ιερώνυμος:  Ναι, και σαν αξία οικοπέδου. Διότι, τώρα γίνομαι και κακός, διότι οι υπηρεσίες μας δεν λειτουργούν, δεν είναι λειτουργικές, κολλάνε. Η νοοτροπία ενός ανθρώπου που λέει αυτό το κτίριο παρουσιάζει μια εικόνα που πρέπει να μείνει έτσι στην ιστορία την Αρχιτεκτονική, δεν το πειράζει.

Γ. Αυτιάς: Και θα μείνει έτσι το κτίριο αυτό;

Αρχ. Ιερώνυμος:  Σου λέει,  δημοκρατία έχουμε και λοιπά.

Γ. Αυτιάς:  Μακαριώτατε, έχετε υποστεί κι εσείς μείωση όπως όλοι οι άλλοι Έλληνες; Οι Μητροπολίτες δηλαδή έχουν χάσει το 30-40 τοις εκατό του μισθού τους λόγω των φορολογιών και λοιπά και λοιπά;

Αρχ. Ιερώνυμος:  Βέβαια, ακολουθούμε κι εμείς το ίδιο. Εγώ δεν σας λεώ για να μην σας σκανδαλίσω τώρα. Ο Αρχιεπίσκοπος παίρνει 1800 ευρώ το μήνα, που δεν προλαβείνει ούτε από τις σκάλες να κατέβει.

Γ. Αυτιάς:  Χίλια οκτακόσια ευρώ το μήνα είναι ο μισθός του Μακαριωτάτου! Νομίζω ότι πρώτη φορά ακούγεται αυτό.

Αρχ. Ιερώνυμος: Είναι μια ευκαιρία αφού ρωτάτε... Σας λέω, μου λέτε να φύγει ένας Μητροπολίτης που είναι συνεπής στα καθήκοντά του, σπίτι δεν έχει, άνθρωπο δεν έχει, οδηγό δεν έχει, τίποτα δεν έχει... Αν μπορεί να ζήσει σήμερα με τις 1800. Είναι κι αυτό μια σκέψη. Σου λέει πού θα πάω;  
Είναι κι αυτό κάτι που πρέπει να το φροντίσουμε εμείς. Να το δούμε αυτό το πράγμα. Γι’ αυτό  και έχουμε πολλές παρακρούσεις. Σου λέει,  τι μπορεί αυτός ο άνθρωπος να διοικήσει; Είναι θέματα που θέλουν αγάπη, φροντίδα και συνεργασία. Είναι αυτό που λέει πολλές φορές  αυτά τα θέματα δεν λύνονται με την πυγμή, λύνονται με τη χειραψία.

Γ. Αυτιάς:  Με το άπλωμα του χεριού... 
Εκτός από Αρχιεπίσκοπος, τι άλλο θα μπορούσατε να ήσασταν; Εκτός από κληρικός, τι άλλο; Έχετε φανταστεί τον εαυτό σας κάτι άλλο;

Αρχ. Ιερώνυμος:   Είχα φανταστεί τον εαυτό μου να είναι αρχαιολόγος, διότι είχα κάνει και ανασκαφές... θα είχα πάει στον κλάδο αυτό. Αν με ρωτάγατε τώρα...

Γ. Αυτιάς:  Πάλι το ίδιο;

Αρχ. Ιερώνυμος:   Όχι. Θα ήμουνα ίσως μοναχός σε ένα μεγάλο αγρόκτημα με γεωργικές εργασίες. Όχι να ασχολείσαι με κοινά πράγματα.

Γ. Αυτιάς: Πώς είναι η μέρα του Αρχιεπισκόπου; Για παράδειγμα, τηλεόραση βλέπετε καθόλου;

Αρχ. Ιερώνυμος:  Ειδήσεις, προσπαθώ.

Γ. Αυτιάς: Προσπαθείτε γιατί συμπίπτει και με την ώρα της Εκκλησίας.

Αρχ. Ιερώνυμος:  Και ιδίως τα πρωινά, όταν δεν έχουμε λειτουργίες, τον κ. Αυτιά, στο MEGA, ή τον κύριο Παπαδάκη, ξέρω γω... ανάλογα με τα θέματα που έχετε.

Γ. Αυτιάς: Και ποια θέματα σας έτσι ενδιαφέρουν περισσότερο;

Αρχ. Ιερώνυμος:  Ιδίως τα κοινωνικά.

Γ. Αυτιάς: Σας πονάνε τα κοινωνικά, Μακαριώτατε...

Αρχ. Ιερώνυμος:  Με πονάνε. Με πονάει ο πόνος του ανθρώπου. Η φτώχεια, η δυστυχία με πονάει, πάρα πολύ με πονάει, από μικρό παιδί.

Γ. Αυτιάς: Σας πονάει και η μη ανταπόκριση κάποιων πολιτικών στην επίλυση κοινωνικών προβλημάτων; Σας στενοχωρεί, Μακαριώτατε;

Αρχ. Ιερώνυμος:   Δεν ασχολούμαι...

Γ. Αυτιάς:   Με τη Μέρκελ πώς τα πάτε; Έστειλε κάνα γράμμα, ή κάτι άλλο, γιατί ξέρει ότι είστε ισχυρός; Ο επικεφαλής της Εκκλησίας κάθε χώρας είναι πολύ ισχυρό πρόσωπο. Ήρθε ποτέ κανένας πολιτικός να σας πει πάρε τον αρχηγό τηλέφωνο να με βάλει υποψήφιο βουλευτή;

Αρχ. Ιερώνυμος:  Κοιτάξτε,... να τ’ αφήσουμε για άλλη συνέντευξη αυτά;

Γ. Αυτιάς: Χα, χα, χα... το αφήνουμε... ελάτε. Με τη Μέρκελ τι έγινε;

Αρχ. Ιερώνυμος:   Ήταν ένα θέμα θεολογικό γι’ αυτό ασχολήθηκα. Η Μέρκελ έχει ένα χαρακτήρα, το χαρακτήρα που έχει. Όσοι έχουν ζήσει στη Γερμανία, ξέρουν αυτές τις νοοτροπίες. Η Μέρκελ είναι απ’ ό,τι ξέρω παιδί ενός πάστορος, Προτεστάντη. Ο προτεσταντισμός έχει μία δική του θεολογία. Χριστιανική, αλλά θεολογία προτεσταντική.

Γ. Αυτιάς: Αυστηρή, συγκεκριμένη...

Αρχ. Ιερώνυμος:  Λοιπόν, η ορθόδοξη ανθρωπολογία, η χριστιανική, είναι εντελώς αντίθετη. Εμείς έχουμε την οικονομία. Λέμε, έφταιξε αυτός, ξέρω γω, κλπ. Αλλά λέμε, ε, άνθρωπος ήτανε, δος του μια συγχώρεση, δος του μια ευκαιρία να ξαναγίνει πάλι, ξέρω γω... Είναι ένα σύνηθες της καρδιάς το αίτημα.

Στη Γερμανία δεν έχει τέτοια. Έφταιξες; Θα το πληρώσεις, θα τιμωρηθείς, θα κάνεις αυτό, θα κάνεις εκείνο , θα τιμωρηθείς. Δεν λειτουργεί τόσο η καρδιά όσο η λογική, όσο η συνέπεια κλπ. Γι’ αυτό όταν βρέθηκα σε μια ομιλία που είχα τα τόνισα αυτά τα χαρακτηριστικά, χωρίς να τονίζω βέβαια για τη Μέρκελ, αλλά αναφέρθηκα. 
Ε, μετά από λίγο καιρό με επεσκέφθη ο κύριος Φούχτερ, ο συνεργάτης της, κουβεντιάσαμε, και έδωσα διάφορες εξηγήσεις, και δόθηκε μια ευκαιρία να κάνουμε μια συνεργασία για θέματα αναπτύξεως οικονομίας... κλπ.

Γ. Αυτιάς: Η Τρόικα πάντως δεν πάτησε το πόδι της στην Αρχιεπισκοπή, έτσι;

Αρχ. Ιερώνυμος: Δεν θέλησα. Ζήτησε αλλά δεν θέλησα.

Γ. Αυτιάς: Α , μισό λεπτό, η Τρόικα ζήτησε να σας δει, και;

Αρχ. Ιερώνυμος: Ήρθε εκπρόσωπος, και  μου είπε θα ήθελαν να σας επισκεφθούν κλπ. Τους είπα, αν θέλετε κάτι επιστημονικό, να σας βοηθήσουμε σε βιβλιογραφία επιστημονική κλπ, ευχαρίστως. Με τα άλλα δεν έχουμε καμία σχέση.

Γ. Αυτιάς: Η Τρόικα τι έψαχνε, τι ήθελε;

Αρχ. Ιερώνυμος:  Δεν ξέρω. Έστειλε αντιπρόσωπο.

Γ. Αυτιάς: Κι εσείς φράξατε το ιερό και είπατε "εδώ δεν μπαίνει κανείς". Είχατε πιέσεις στο ότι δεν δεχτήκατε την Τρόικα από κάποιον;

Αρχ. Ιερώνυμος: Ποτέ.