ΑΝΑΖΗΤΩΝΤΑΣ ΤΗΝ ΑΛΗΘΕΙΑ

Δεν υπάρχει πρόοδος χωρίς σύγκρουση. Συνειδητά ή ασυνείδητα, άτομα και έθνη εμπλέκονται στον αέναο πνευματικό αγώνα της Συμπαντικής Εξέλιξης, έναν αγώνα για την επικράτηση της Αλήθειας κατά του ψέματος, της Δικαιοσύνης κατά της αδικίας, της Αγάπης κατά του μίσους - αγώνα που αντανακλάται στο υλικό πεδίο προκαλώντας, δυστυχώς, πολύ ανθρώπινο πόνο… Θέτοντας κανείς τον εαυτό του στην υπηρεσία της Αλήθειας υπηρετεί το ύψιστο συλλογικό συμφέρον.

**Η Αλήθεια υπάρχει, το ψέμα πρέπει να εφευρεθεί.
**"Θα γνωρίσετε την Αλήθεια και η Αλήθεια θα σας ελευθερώσει" Βίβλος
**"Η μεγαλύτερη απώλεια στον κόσμο είναι η διαφορά μεταξύ αυτού που είμαστε κι αυτού που θα μπορούσαμε να γίνουμε."
**"Όταν οι φιλόσοφοι βασιλέψουν και οι βασιλιάδες φιλοσοφήσουν, μόνο τότε θα ευτυχήσουν οι λαοί." Πλάτων
**"Η αξία του ανθρώπου καθορίζεται από το σκαλοπάτι της κλίμακας της αγάπης πάνω στο οποίο στέκεται." Τορκόμ Σαραϊνταριάν

Σάββατο, 30 Απριλίου 2016

Η Αλήθεια για την Ανάσταση του Χριστού


Απόψε οι Ορθόδοξοι Χριστιανοί θα γιορτάσουν τη σωματική, όπως πιστεύουν, Ανάσταση του Χριστού, μετά από την τριήμερη ταφή του. Σύμφωνα με κάποια εδάφια της Καινής Διαθήκης, ο αναστημένος Χριστός έφαγε μάλιστα και ψάρια! Τόσο μεγάλη είναι η προσκόλληση των ανθρώπων και η ταύτισή τους με το υλικό, και ως εκ τούτου φθαρτό, σώμα, που δεν εννοούν να το αποχωριστούν και δεν τους ενδιαφέρει η ύπαρξη σε οποιαδήποτε άλλη μορφή εκτός από τη σωματική.
Ας δούμε τη σχετική ευαγγελική περικοπή:

«Και αφού σηκώθηκαν την ίδια εκείνη ώρα, επέστρεψαν στην Ιερουσαλήμ, και βρήκαν τους έντεκα, και εκείνους που ήσαν μαζί τους, συγκεντρωμένους, οι οποίοι έλεγαν, ότι: "Πραγματικά, ο Κύριος αναστήθηκε, και φάνηκε στον Σίμωνα". Κι αυτοί διηγούνταν τα όσα συνέβηκαν καθ' οδόν, και πώς γνωρίστηκε σ' αυτούς ενώ έκοβε το ψωμί.

Και ενώ μιλούσαν γι' αυτά, ο ίδιος ο Ιησούς στάθηκε στο μέσον τους, και λέει σ' αυτούς: "Ειρήνη σ' εσάς". Και εκείνοι, ενώ εξεπλάγησαν και έγιναν έντρομοι, νόμιζαν ότι έβλεπαν πνεύμα. Και τους είπε: "Γιατί είστε ταραγμένοι; Και γιατί ανεβαίνουν συλλογισμοί στις καρδιές σας; Δείτε τα χέρια μου και τα πόδια μου, ότι εγώ ο ίδιος είμαι· ψηλαφήστε με και δείτε· επειδή, ένα πνεύμα δεν έχει σάρκα και κόκαλα, όπως βλέπετε εμένα ότι έχω."

Και αφού το είπε αυτό, τους έδειξε τα χέρια και τα πόδια.
Και ενώ αυτοί, από τη χαρά, ακόμα απιστούσαν και θαύμαζαν, είπε σ' αυτούς: Έχετε εδώ κάτι φαγώσιμο; Και εκείνοι έδωσαν σ' αυτόν ένα μέρος από ψημένο ψάρι, και ένα μέρος κηρήθρας από μέλι. Και καθώς τα πήρε, έφαγε μπροστά τους.»
 (Κατά Λουκά 24: 33-43)

Δείτε τώρα πώς περιγράφει ο Ευαγγελιστής Ιωάννης το ίδιο περιστατικό:

«Καθώς, λοιπόν, βγήκαν στην ξηρά, βλέπουν να υπάρχει μια ανθρακιά, και ένα ψάρι να βρίσκεται επάνω της, και ψωμί. Ο Ιησούς λέει σ' αυτούς: Φέρτε από τα ψάρια, που τώρα πιάσατε. Ο Σίμωνας Πέτρος ανέβηκε και τράβηξε το δίχτυ επάνω στην ξηρά, που ήταν γεμάτο με 153 μεγάλα ψάρια· και ενώ ήσαν τόσα, το δίχτυ δεν σχίστηκε.
Ο Ιησούς λέει σ' αυτούς: "Ελάτε, γευματίστε". Κανένας, όμως, από τους μαθητές δεν τολμούσε να τον ρωτήσει “Εσύ, ποιος είσαι;” ξέροντας ότι είναι ο Κύριος. Ο Ιησούς, λοιπόν, έρχεται και παίρνει το ψωμί, και τους το δίνει, παρόμοια και το ψάρι. Αυτή ήταν κιόλας η τρίτη φορά κατά την οποία ο Ιησούς φανερώθηκε στους μαθητές του, αφότου αναστήθηκε από τους νεκρούς.»
 (Κατά Ιωάννη 21; 9-14)

Όπως βλέπετε, αυτή η ιστορία διαφέρει της προηγούμενης, και ο Ευαγγελιστής Ιωάννης, ή όποιος τέλος πάντων μαγείρεψε τα Ευαγγέλια, αποφεύγει να πει ότι ο ίδιος ο Ιησούς έφαγε ψωμί ή ψάρι. Μας λέει ότι τα πήρε και τα έδωσε στους μαθητές να φάνε. Είναι χαρακτηριστικό επίσης ότι οι άλλοι δύο Ευαγγελιστές, Ματθαίος και Μάρκος, τηρούν σιγήν ιχθύος για το ψάρι που υποτίθεται έφαγε ο Ιησούς μετά την Ανάστασή του. Και πώς θα μπορούσαν να ξεχάσουν μια τόσο συγκλονιστική απόδειξη της σωματικής Ανάστασης του Κυρίου;

Ας δούμε τώρα άλλα εδάφια που αντικρούουν τη σωματική ανάσταση του Ιησού, τρεις μέρες μετά την Σταύρωσή του.

«Ήταν δε περίπου η έκτη ώρα, και έγινε σκοτάδι επάνω σε όλη τη γη μέχρι την έκτη ώρα. Και σκοτίστηκε ο ήλιος· και το καταπέτασμα του ναού σχίστηκε στο μέσον. Και ο Ιησούς, αφού φώναξε με δυνατή φωνή, είπε: Πατέρα, στα χέρια σου παραδίνω το πνεύμα μου. Και, όταν τα είπε αυτά, εξέπνευσε (Κατά Λουκά 23: 44-46)

Ώστε, λοιπόν, ο Ιησούς, τη στιγμή που εξέπνευσε, παρέδωσε το πνεύμα του στο Θεό και Πατέρα του. Και αφού παρέδωσε το πνεύμα του, το σώμα έμεινε άψυχο, νεκρό. Τι έγινε λοιπόν μετά από τρεις ημέρες που υποτίθεται ότι αναστήθηκε σωματικά; Μήπως είπε στο Θεό, “δώσε μου πίσω το πνεύμα για να το βάλω στο νεκρό σώμα μου και να φάω ψάρι όπως πρώτα”; Αστεία πράγματα!

Ας δούμε πώς περιγράφει τις τελευταίες στιγμές του Ιησού ο Ευαγγελιστής Ιωάννης:
«Ύστερα απ' αυτά, ο Ιησούς, γνωρίζοντας ότι όλα έχουν ήδη τελειώσει, για να εκπληρωθεί η γραφή, λέει: Διψάω. Βρισκόταν δε εκεί ένα σκεύος γεμάτο ξίδι· και εκείνοι, γεμίζοντας ένα σφουγγάρι με ξίδι, αφού το έβαλαν γύρω σε μια δέσμη από ύσσωπο, το έφεραν στο στόμα του. Όταν, λοιπόν, ο Ιησούς το πήρε, είπε: Τετέλεσται· και αφού έγειρε το κεφάλι, παρέδωσε το πνεύμα.» (Κατά Ιωάννη 19: 28-30)

Τι σημαίνει «τετέλεσται»; Δεν σημαίνει πως όλα τελείωσαν όταν ο Ιησούς παρέδωσε το πνεύμα;
Ας δούμε και την περιγραφή του Ματθαίου:

«Και από την έκτη ώρα έγινε σκοτάδι επάνω σε ολόκληρη τη γη μέχρι την ένατη ώρα. Και γύρω στην ένατη ώρα, ο Ιησούς αναβόησε με δυνατή φωνή, λέγοντας: “Ηλί, Ηλί, λαμά σαβαχθανί;”, δηλαδή, “Θεέ μου, Θεέ μου, για ποιον σκοπό με εγκατέλειψες;”. Και μερικοί από εκείνους που έστεκαν εκεί, όταν το άκουσαν, έλεγαν: “Αυτός φωνάζει τον Ηλία”. Κι αμέσως, ένας απ' αυτούς έτρεξε, και παίρνοντας ένα σφουγγάρι, και γεμίζοντάς το με ξίδι, και βάζοντάς το σε ένα καλάμι, τον πότιζε.
Ενώ οι υπόλοιποι έλεγαν: “Άφησε, να δούμε αν θάρθει ο Ηλίας για να τον σώσει”. Και ο Ιησούς, αφού έκραξε ξανά με δυνατή φωνή, άφησε το πνεύμα.»
 (Κατά Ματθαίο 27: 45-50)

Ώστε ο Ιησούς «άφησε το πνεύμα», μας λέει και ο Ευαγγελιστής Ματθαίος. Ακριβώς όπως συμβαίνει με κάθε άνθρωπο που ξε-ψυχάει. Τι σώμα είχε από δω και στο εξής ο Ιησούς; Πνευματικό σώμα. Το υλικό σώμα δεν το χρειαζόταν πια, αφού είχε τελειώσει το έργο του στη γη. Πόσων ειδών πνευματικά σώματα υπάρχουν; Μήπως υπάρχουν πνευματικά σώματα που τρώνε ψάρια και πνευματικά σώματα που δεν τρώνε τίποτα; Την απάντηση μας τη δίνει ο Απόστολος Παύλος:

«Έτσι και η ανάσταση των νεκρών· σπέρνεται με φθορά, ανασταίνεται με αφθαρσία· (…) σπέρνεται ως σώμα ζωικό, ανασταίνεται ως σώμα πνευματικό. Υπάρχει σώμα ζωικό, υπάρχει και σώμα πνευματικό.»(Α´ Κορινθίους 15, 42-44)

Να λοιπόν που μετά την ανάσταση το σώμα είναι πνευματικό και δεν χρειάζεται την ύλη για να τραφεί. Και πότε γίνεται η "Ανάσταση"; Την ίδια στιγμή που ο άνθρωπος παραδίδει το πνεύμα του.

Όμως υπάρχουν και πολλές αντιφάσεις στην Καινή Διαθήκη σχετικά με τον τρόπο που υποτίθεται ότι εμφανίστηκε ο αναστημένος Ιησούς στους μαθητές του.

Ο Ευαγγελιστής Ματθαίος γράφει ότι τα ξημερώματα της Κυριακής η Μαρία η Μαγδαληνή και η άλλη Μαρία πήγαν να δουν τον τάφο του Ιησού. Εκεί ξαφνικά έγινε σεισμός και ένας άγγελος κατέβηκε από τον ουρανό, κύλησε την πέτρα από την είσοδο του τάφου και κάθισε πάνω της. Οι φρουροί έτρεμαν και έγιναν σα νεκροί. Τότε ο άγγελος είπε στις γυναίκες ότι ο Χριστός δεν ήταν εκεί διότι αναστήθηκε. Τους είπε ότι πάει προς τη Γαλιλαία κι εκεί θα τις περίμενε. Καθώς οι γυναίκες βγήκαν από το μνήμα, έτρεξαν να πουν τα καλά νέα στους μαθητές του. Καθ’ οδόν τις συνάντησε ο Ιησούς και τους είπε να μη φοβούνται αλλά να πουν στους μαθητές του να πάνε προς τη Γαλιλαία κι εκεί θα τον έβλεπαν. Οι έντεκα μαθητές έφυγαν για τη Γαλιλαία και πήγαν στο βουνό όπου ο Ιησούς τους είχε παραγγείλει να πάνε. Εκεί τους παρουσιάστηκε κι εκείνοι τον προσκύνησαν. (Διαβάστε όλη την περιγραφή στο Κατά Ματθαίον 28: 1- 19)

Και αναρωτιέται ο καλόπιστος αναζητητής της αλήθειας: Γιατί ο αναστημένος Ιησούς ήθελε συγκεκριμένο τόπο για να εμφανιστεί στους μαθητές του; Ποιους φοβόταν αφού ήταν πια πνεύμα και μπορούσε να εξαφανίζεται εν ριπή οφθαλμού, να περνάει μέσα από τοίχους, κλπ.;

Για να δούμε τώρα τι λέει ο Ευαγγελιστής Μάρκος: Το πρωί της Κυριακής, μόλις ανέτειλε ο ήλιος, η Μαρία η Μαγδαληνή, η Μαρία η μητέρα του Ιακώβου, και η Σαλώμη αγόρασαν αρώματα για να πάνε ν’ αλείψουν το σώμα του Ιησού. Καθ’ οδόν αναρωτιόντουσαν πώς θα κυλήσουν την πέτρα από την είσοδο του τάφου, διότι ήταν βαριά. Καθώς πλησίασαν είδαν ότι η πέτρα είχε κυλήσει από τον τόπο της. Μόλις μπήκαν στο μνήμα, ένας νεαρός με λευκά τις πληροφόρησε ότι ο Ιησούς δεν ήταν εκεί διότι είχε αναστηθεί. Τους είπε επίσης ότι ο Ιησούς πήγαινε πριν από αυτές στη Γαλιλαία (με τα πόδια πήγαινε το πνεύμα;) κι εκεί θα τις περίμενε για να τον δουν! Οι γυναίκες έφυγαν τρομαγμένες και δεν είπαν τίποτα σε κανένα. Κατόπιν ο Ευαγγελιστής Μάρκος λέει ότι ο Ιησούς εμφανίστηκε μετά από την Ανάσταση πρώτα στη Μαρία τη Μαγδαληνή. Κατόπιν με διαφορετική μορφή (γιατί μεταμφιεζόταν το πνεύμα;) εμφανίστηκε «σε δύο απ’ αυτούς καθώς περπατούσαν και πήγαιναν έξω στα χωράφια». Τέλος εμφανίστηκε στους έντεκα μαθητές καθώς έτρωγαν. (Δείτε όλη την αφήγηση στο Κατά Μάρκον 16: 1-14)

Πάμε τώρα στον Ευαγγελιστή Λουκά: Εδώ διαβάζουμε ότι μετά το Σάββατο, από τα βαθιά χαράματα, ήρθαν οι γυναίκες στον τάφο με αρώματα. Μαζί τους, λέει, ήταν και μερικές άλλες! Βρήκαν την πέτρα κυλισμένη και το σώμα το Ιησού να λείπει. Καθώς απορούσαν φάνηκαν μπροστά τους δύο άντρες με αστραφτερές στολές και τους είπαν ότι ο Ιησούς είχε αναστηθεί. Οι γυναίκες έτρεξαν και είπαν τα χαρμόσυνα νέα στους μαθητές του Ιησού. Αυτές, λέει, ήταν η Μαρία η Μαγδαληνή, η Ιωάννα, η Μαρία η μητέρα του Ιακώβου και οι υπόλοιπες που ήταν μαζί τους. Προσέξτε, καμία από τις γυναίκες δεν είδε τον αναστημένο Ιησού!

Τον είδαν όμως την ίδια μέρα δύο από τους μαθητές που πήγαιναν σ’ ένα χωριό, τους Εμμαούς, αλλά δεν τον αναγνώρισαν. Ο Ιησούς έπιασε κουβέντα μαζί τους για τα τελευταία γεγονότα της σταύρωσης του προφήτη από τη Ναζαρέτ, και οι μαθητές του είπαν ότι έμαθαν πως ο τάφος ήταν άδειος. Όταν πλησίασαν στο χωριό, κι επειδή βράδιαζε, οι μαθητές πίεσαν τον άγνωστο συνοδοιπόρο να μείνει μαζί τους. Την ώρα που κάθισε μαζί τους για φαγητό και ευλόγησε το ψωμί, ανοίχτηκαν τα μάτια τους αλλά ο Ιησούς έγινε άφαντος!

Τότε εκείνοι σηκώθηκαν και γύρισαν στη Ιερουσαλήμ που βρήκαν συγκεντρωμένους τους έντεκα μαθητές οι οποίοι έλεγαν ότι πράγματι ο Ιησούς αναστήθηκε και είχε φανερωθεί στον Σίμωνα-Πέτρο. Κι ενώ μιλούσαν, ιδού ο Ιησούς στάθηκε στο μέσον αυτών κι εκείνοι τρόμαξαν, νομίζοντας ότι βλέπουν φάντασμα. Κατόπιν, για να τους πείσει, πήρε κι έφαγε ένα κομμάτι ψητό ψάρι και κηρύθρα από μέλι! Όπως είδατε, στην περιγραφή του Λουκά οι γυναίκες δεν είχαν δει τον αναστημένο Ιησού κι εκείνος που τον πρωτοείδε ήταν ο Πέτρος. (Διαβάστε όλη την εξιστόρηση στο Κατά Λουκά 24: 1-43)

Τέλος ο Ευαγγελιστής Ιωάννης μας λέει ότι το πρωί της Κυριακής, όταν ακόμη ήταν σκοτεινά, μόνη της η Μαρία η Μαγδαληνή πήγε στο τάφο και βρήκε την πέτρα μετατοπισμένη. Τότε έτρεξε στο Σίμωνα Πέτρο και στο άλλο μαθητή που ο Ιησούς αγαπούσε και τους είπε ότι πήραν το Κύριο από το μνήμα και δεν ήξερε πού τον έβαλαν. Έτρεξαν τότε οι δύο μαθητές στο μνήμα και βρήκαν μόνο το σουδάριο και τις λωρίδες. Κι ενώ η Μαρία στεκόταν έξω κοντά στον τάφο και έκλαιγε, έσκυψε μέσα στο μνήμα και είδε δύο αγγέλους στα λευκά που τη ρώτησαν «γυναίκα γιατί κλαις;». Κι εκείνη απάντησε: πήραν τον Κύριό μου και δεν ξέρω πού τον έβαλαν.
Κατόπιν γυρνάει προς τα πίσω και βλέπει τον Ιησού να στέκεται όρθιος και να την ρωτάει, «Γυναίκα γιατί κλαις; Ποιον ζητάς;» Εκείνη νόμισε ότι ήταν ο κηπουρός.(Έμοιαζε ο αναστημένος Ιησούς με τον κηπουρό;) Της λέει ο Ιησούς: «Μαρία!» Γυρίζει εκείνη και του λέει: «Διδάσκαλε!» και ο Ιησούς της απάντησε: «Μη με αγγίζεις διότι δεν ανέβηκα ακόμη στον Πατέρα. Πήγαινε όμως στους αδελφούς μου και πες τους: ανεβαίνω σ’ εκείνον που είναι δικός μου και δικός σας πατέρας, δικός μου και δικός σας Θεός.»

Την ίδια μέρα (Κυριακή) το βράδυ ο Ιησούς παρουσιάστηκε στους μαθητές και τους έδειξε τα χέρια και την πλευρά του. Ο Θωμάς όμως δεν ήταν μεταξύ αυτών. Οκτώ μέρες αργότερα, κι ενώ οι μαθητές ήταν ξανά συγκεντρωμένοι και ο Θωμάς μεταξύ αυτών, παρουσιάστηκε και πάλι ο Ιησούς και τον προέτρεψε να βάλει τον δάκτυλο επί του τύπου των ήλων, λέγοντας “μακάριοι οι μη ιδόντες και πιστεύσαντες”. (Κατά Ιωάννη 20: 1-29)

Το συμπέρασμα από τις τέσσαρες περιγραφές των Ευαγγελιστών είναι ότι δεν γνωρίζουμε ποιος/ποια είδε πρώτα τον αναστημένο ή επιζήσαντα και μεταμφιεσμένο Ιησού. Δεν γνωρίζουμε αν οι άγγελοι μέσα στον κενό τάφο ήταν ένας ή δύο. Δεν γνωρίζουμε πόσες γυναίκες πήγαν στον τάφο, μία, δύο, τρεις, ή περισσότερες, και ποιες ήταν αυτές; Ο ένας μας λέει για τη Σαλώμη, ο άλλος για την Ιωάννα, δύο μας λένε για τη Μαρία τη μητέρα του Ιακώβου (του “αδελφόθεου”, δηλαδή τη μητέρα του Ιησού;), και ένας για την άλλη Μαρία. Πάντως σε όλες τις περιγραφές η Μαρία η Μαγδαληνή ήταν παρούσα. Δεν εξηγείται, όμως, γιατί είπε προς τη Μαρία τη Μαγδαληνή "μη μου άπτου, διότι δεν ανέβηκα ακόμη στον Πατέρα μου", στους μαθητές του είπε "ψηλαφήστε με και δείτε" και στο Θωμά είπε "βάλε το δάκτυλό σου στον τύπο των ήλων."

Κοντολογίς, η περιγραφή της Ανάστασης από τους τέσσερις Ευαγγελιστές δίνει κάθε δικαίωμα στο σοβαρό και απροκατάληπτο μελετητή της Βίβλου ν’ αμφισβητήσει το γεγονός.
Πάντως το σημαντικότερο που βγαίνει από τις περικοπές αυτές είναι πως ο Ιησούς ομολόγησε ότι δεν ήταν διαφορετικός από τους μαθητές του. Επαναλαμβάνω το εδάφιο που καταρρίπτει το δόγμα της Αγίας Τριάδος:

«Αλλ' ύπαγε προς τους αδελφούς μου και ειπέ προς αυτούς· Αναβαίνω προς τον Πατέρα μου και Πατέρα σας και Θεόν μου και Θεόν σας.» (Κατά Ιωάννη 20: 17β)

Φίλος μεν ο Ιησούς, φιλτάτη δε η Αλήθεια!

Θα έπρεπε να είμαστε υπέρ ευχαριστημένοι εάν μπορέσουμε να πραγματώσουμε το αλληγορικό μήνυμα της Ανάστασης. Μακάρι οι Έλληνες ν' αξιωθούμε γρήγορα μιας ατομικής, συλλογικής και εθνικής παλιγγενεσίας. Είθε η Ελλάδα ν' αναστηθεί μέσα από τις στάχτες της!

Περισσότερα για την Ανάσταση εδώ.