ΑΝΑΖΗΤΩΝΤΑΣ ΤΗΝ ΑΛΗΘΕΙΑ

Δεν υπάρχει πρόοδος χωρίς σύγκρουση. Συνειδητά ή ασυνείδητα, άτομα και έθνη εμπλέκονται στον αέναο πνευματικό αγώνα της Συμπαντικής Εξέλιξης, έναν αγώνα για την επικράτηση της Αλήθειας κατά του ψέματος, της Δικαιοσύνης κατά της αδικίας, της Αγάπης κατά του μίσους - αγώνα που αντανακλάται στο υλικό πεδίο προκαλώντας, δυστυχώς, πολύ ανθρώπινο πόνο… Θέτοντας κανείς τον εαυτό του στην υπηρεσία της Αλήθειας υπηρετεί το ύψιστο συλλογικό συμφέρον.

**Η Αλήθεια υπάρχει, το ψέμα πρέπει να εφευρεθεί.
**"Θα γνωρίσετε την Αλήθεια και η Αλήθεια θα σας ελευθερώσει" Βίβλος
**"Η μεγαλύτερη απώλεια στον κόσμο είναι η διαφορά μεταξύ αυτού που είμαστε κι αυτού που θα μπορούσαμε να γίνουμε."
**"Όταν οι φιλόσοφοι βασιλέψουν και οι βασιλιάδες φιλοσοφήσουν, μόνο τότε θα ευτυχήσουν οι λαοί." Πλάτων
**"Η αξία του ανθρώπου καθορίζεται από το σκαλοπάτι της κλίμακας της αγάπης πάνω στο οποίο στέκεται." Τορκόμ Σαραϊνταριάν

Τετάρτη, 2 Αυγούστου 2017

Κ. Μητσοτάκης: Πάτε να μετατρέψετε τα πανεπιστήμια σε άβατα ανομίας


ΒΟΥΛΗ- 01/08/2017- ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ (Πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας): 

Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, το νομοσχέδιο που θα ψηφίσουν σήμερα οι Κοινοβουλευτικές Ομάδες του ΣΥΡΙΖΑ και των ΑΝΕΛ σύντομα θα ανήκει στο παρελθόν. Από το παρελθόν εξάλλου έρχονται και οι αντιλήψεις που το νομοσχέδιο αυτό πάει να επιβάλλει. Δεσμεύομαι ενώπιον της Βουλής των Ελλήνων και ενώπιον της ελληνικής κοινωνίας ότι η Νέα Δημοκρατία θα το καταργήσει.

(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα της Νέας Δημοκρατίας)

Στο μέλλον το νομοσχέδιο αυτό θα αποτελεί απλώς μια απόδειξη πως μια Κυβέρνηση χωρίς γνώση, χωρίς μέθοδο, χωρίς σχέδιο, δυστυχώς, όμως, και χωρίς φραγμούς επιχείρησε στα μέσα του καλοκαιριού του 2017 να γυρίσει δεκαετίες πίσω την ανώτατη εκπαίδευση στη χώρα μας. Και αυτοί φοβάμαι είναι οι πιο ήπιοι χαρακτηρισμοί.

Κυρίες και κύριοι του ΣΥΡΙΖΑ, η πολιτική παρακμή της Συμπολίτευσης και η σταθερή ροπή της Κυβέρνηση προς τον αυταρχισμό εκδηλώνονται πια ξεκάθαρα στον τρόπο με τον οποίον νομοθετείτε. Ενεργείτε πλέον χωρίς αναστολές, με νόμους-«σκούπα» και με αναρίθμητες τροπολογίες, που έρχονται στην Ολομέλεια λίγο πριν κλείσει για τη θερινή ανάπαυλα η Εθνική Αντιπροσωπεία. 

Η νομοθετική παρακμή του Κοινοβουλίου έχει ξεπεράσει κάθε όριο και, δυστυχώς, με την ανοχή του Προεδρείου της Βουλής και του Προέδρου προσωπικά, ο οποίος είναι πια συνένοχος σε αυτόν τον ευτελισμό της νομοθετικής διαδικασίας.

Και βέβαια, επί των ημερών του ΣΥΡΙΖΑ συμβαίνουν πρωτοφανή πράγματα όχι μόνο εντός, αλλά και εκτός του κτηρίου της Βουλής. 

Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, το προαύλιο της Βουλής δεν μπορεί να μετατραπεί σε χώρο για κάθε είδους διαμαρτυρία και όταν η Αστυνομία κάνει απλά τη δουλειά της, να εγκαλείται από τον Πρόεδρο της Βουλής ότι περίπου παρεμποδίζει την ελεύθερη έκφραση, διότι θέλει να δείξει ανεκτικότητα απέναντι σε κινητοποιήσεις που δεν έχουν βίαιο χαρακτήρα. 

Αναρωτιέμαι, αν στη θέση του «Ρουβίκωνα» - θυμίζω ότι είναι μια οργάνωση που έκανε παρέλαση στα Εξάρχεια, κρατώντας καλάσνικοφ - ήταν μια άλλη ομάδα διαμαρτυρόμενων πολιτών, αν θα έδειχνε την ίδια ανοχή και την ίδια κατανόηση. 
Το ερώτημα είναι ρητορικό. Γνωρίζω την απάντηση. 

Κύριε Πρόεδρε, υπενθυμίζω ότι σας έχω στείλει δύο επιστολές που αφορούν τα μεγάλα προβλήματα στη λειτουργία του Κοινοβουλίου και τις ευθύνες σας εδώ και πολλούς μήνες. Τις καταθέτω για άλλη μια φορά στα Πρακτικά. Δεν μου έχετε δώσει καμία γραπτή απάντηση, ενώ τώρα για αυτό το θέμα σπεύσατε να απαντήσετε μέσα σε μια μέρα.

(Στο σημείο αυτό ο Πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας κ. Κυριάκος Μητσοτάκης καταθέτει για τα Πρακτικά τις προαναφερθείσες επιστολές, οι οποίες βρίσκονται στο Αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και Πρακτικών της Βουλής)

Το πρόβλημα παραμένει πολύ σοβαρό. 

Θα σταματήσω εδώ. Σήμερα δεν θέλω να μεταφερθεί η προσοχή μας από το μείζον ζήτημα της ανώτατης εκπαίδευσης που συζητάμε. Θα επανέλθω, όμως, στο ζήτημα αυτό. Μετά από τις λίγες μέρες ανάπαυλας θα ξανασυζητήσουμε αυτό το ζήτημα, διότι δυστυχώς η νομοθετική λειτουργία σήμερα ευτελίζεται με την πρακτική την οποία χρησιμοποιείτε. 

Κυρίες και κύριοι των ΑΝΕΛ - είστε λίγοι στην Αίθουσα και καταλαβαίνω τον λόγο - σήμερα θα θελήσετε απλώς να ξεχάσετε ότι πολλοί από εσάς ως Βουλευτές και στελέχη της Νέας Δημοκρατίας είχατε στηρίξει πολιτικές για την εκπαίδευση σε εντελώς διαφορετική κατεύθυνση από το σημερινό νομοσχέδιο, συμπεριλαμβανομένου και του Προέδρου σας, ο οποίος βολικά απουσιάζει από τη σημερινή συζήτηση. Αυτά τότε, γιατί σήμερα θα ψηφίσετε ό,τι σας πουν για την καρέκλα, για ένα Υπουργείο, για πέντε, έξι θέσεις Υφυπουργών. 
(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα της Νέας Δημοκρατίας)

Για ένα έδρανο στην Ολομέλεια θα έχετε και εσείς προσυπογράψει την παράδοση της ανώτατης εκπαίδευσης στις ορέξεις του κυβερνητικού σας εταίρου. 

Κυρίες και κύριοι της Συμπολίτευσης, αποτελείτε μια Συγκυβέρνηση επικίνδυνη για το παρόν και το μέλλον της χώρας, ειδικά των νέων ανθρώπων, πολλών νέων που σήμερα αισθάνονται ότι δεν έχουν άλλη επιλογή από το να αφήσουν πίσω τους μια Ελλάδα που εσείς οδηγείτε σε μαρασμό και σε διάλυση. 
Φέρνετε σήμερα ένα νομοσχέδιο που υποβαθμίζει τα ελληνικά πανεπιστήμια, ένα νομοσχέδιο που δημιουργεί ένα ασφυκτικό γραφειοκρατικό και συγκεντρωτικό πλαίσιο λειτουργίας, ένα νομοσχέδιο που επαναφέρει την άκρατη κομματικοποίηση στα εκπαιδευτικά ιδρύματα, ένα νομοσχέδιο το οποίο ανασύρει μια τελείως αναχρονιστική άποψη για το άσυλο, ένα νομοσχέδιο το οποίο πνίγει τα μεταπτυχιακά προγράμματα, δίνοντας έτσι τελικά μικρότερο εύρος επιλογών και λιγότερη δυνατότητα εξειδίκευσης στους φοιτητές μας, ένα νομοσχέδιο το οποίο τελικά οδηγεί τους νέους, ιδιαίτερα τους νέους επιστήμονες για τους οποίους υποτίθεται ότι κόπτεσθε, πιο κοντά στην ανεργία
Και αντί να αποκτά εφόδια για να σταθεί σε ένα ανταγωνιστικό διεθνές περιβάλλον και να μπορεί με αξιώσεις να μπει στην αγορά εργασίας, η νέα γενιά των Ελλήνων θα μείνει πίσω. 

Εξίσωση προς τα κάτω και ισοπέδωση. Αυτό είναι το σχέδιό σας σε κάθε τομέα. Να δημιουργείτε τελικά πολίτες εξαρτημένους από το κράτος. Να τους υπόσχεστε επιδόματα επιβίωσης. Να τους μετατρέπετε τελικά σε εκβιαζόμενη εκλογική πελατεία.

Φέρνετε το νομοσχέδιο για την ανώτατη εκπαίδευση την τελευταία εβδομάδα λειτουργίας της Βουλής, ανάμεσα σε πολλά άλλα νομοσχέδια και φυσικά αμέτρητες τροπολογίες. Τριάντα τροπολογίες αθροίσαμε σε αυτό το νομοσχέδιο! Ξεπεράσατε και τις είκοσι οκτώ του προηγούμενου. 

Γιατί άραγε; Για να ψηφιστεί λάθρα; Θέλετε να νομοθετείτε ερήμην της ελληνικής κοινωνίας, με την ελπίδα, φαντάζομαι, ότι αυτή βρίσκεται ήδη σε διακοπές; Νομοθετείτε, όμως, κύριε Τσίπρα, αγνοώντας προκλητικά το κλίμα συναίνεσης, που με κόπο και αμοιβαίες υποχωρήσεις κατακτήθηκε στα θέματα της εκπαίδευσης, και ας θέσατε, υποτίθεται, το νομοσχέδιο σε δημόσια διαβούλευση.

Μας είπατε ότι κάνατε εξαντλητικό διάλογο, κύριε Τσίπρα, με τους πρυτάνεις και με τους εκπροσώπους των ακαδημαϊκών κοινοτήτων. Δεν μας είπατε, όμως, ότι τελικά η ακαδημαϊκή κοινότητα εξέφρασε σοβαρές αντιρρήσεις και δεν μας είπατε ότι η Σύνοδος των Πρυτάνεων διατύπωσε τις έντονες επιφυλάξεις της για το νομοσχέδιο αυτό, επιφυλάξεις και αντιρρήσεις τις οποίες προκλητικά εσείς και ο Υπουργός σας αγνοήσατε.

Και για όποιον δεν κατάλαβε ότι πολιτεύεστε διαρκώς με αυταρχισμό, καταθέσατε και είκοσι επιπλέον άρθρα για όλα τα θέματα. Και βέβαια το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους αδυνατεί να εκτιμήσει το κόστος του νομοσχεδίου. Από τις τριάντα επτά διατάξεις που προκαλούν δαπάνη έχετε δώσει στοιχεία –προσέξτε- μόνο για τις πέντε. Είναι προφανές ότι δεν σέβεστε το Κοινοβούλιο. Είναι προφανέστερο ότι ούτε οι ίδιοι ξέρετε τι ψηφίζετε. Παρ’ όλα αυτά, είναι τα πανεπιστήμια τα οποία θα υποστούν τις συνέπειες.

Πάμε τώρα στην ουσία του νομοθετήματος.
Για να γίνουν καλύτερα τα ελληνικά πανεπιστήμια χρειάζονται καλύτερη ποιότητα σπουδών και εξωστρέφεια, μεγαλύτερη αυτοτέλεια και σίγουρα πιο εύρυθμη εσωτερική λειτουργία. Πάνω απ’ όλα, όμως, χρειάζονται τη στήριξη των ανθρώπων που καταφέρνουν σήμερα να δημιουργούν και να παράγουν έργο στην ανώτατη εκπαίδευση, κόντρα στις σημερινές αντίξοες συνθήκες.

Κύριε Τσίπρα, ο κόσμος σήμερα αλλάζει με ραγδαία ταχύτητα. Η τεχνολογία επαναπροσδιορίζει τον τρόπο που είναι οργανωμένες οι οικονομίες, αλλά και οι κοινωνικές σχέσεις. Παραδοσιακά επαγγέλματα εξαφανίζονται και νέα δημιουργούνται με απίστευτη ταχύτητα. Και στον χώρο της εκπαίδευσης παγκόσμια σήμερα συντελείται μια επανάσταση και οι γνώσεις και οι δεξιότητες είναι τελικά το μόνο εφόδιο για να διακριθεί κανείς σε αυτόν τον νέο κόσμο, ο οποίος γεννιέται. 

Και εσείς, κύριε Τσίπρα, τι κάνετε; Αντί να κοιτάτε μπροστά, κοιτάτε πίσω. 
Αναμοχλεύετε τις πιο σκοτεινές πρακτικές άλλων εποχών, όταν η παιδεία δυστυχώς ήταν ένα πεδίο πολιτικής σύγκρουσης και μικροκομματικής γυμναστικής. Το νομοσχέδιό σας δεν είναι τίποτα άλλο από μια βίαιη επιστροφή στο παρελθόν. Υπονομεύει την εύρυθμη λειτουργία των ιδρυμάτων. Η εκλογή αντιπρυτάνεων με ξεχωριστά ψηφοδέλτια ξέρετε πολύ καλά ότι θα πλήξει την αποτελεσματικότητα της διοίκησης. 
Αυτό βέβαια δεν είναι κάτι το οποίο σας ενδιαφέρει, διότι η μέθοδός σας είναι γνωστή: ό,τι δεν μπορεί να ελεγχθεί, στοχοποιείται τελικά και υπονομεύεται. Το κάνατε με τη Δικαιοσύνη, το επιχειρήσατε με τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, το επιδιώκετε στη δημόσια διοίκηση, στις ανεξάρτητες αρχές. Τώρα προσπαθείτε να το κάνετε και στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Επαναφέρετε τη συμμετοχή εκπροσώπων των φοιτητών, για την ακρίβεια των φοιτητικών παρατάξεων, στα όργανα διοίκησης των ιδρυμάτων. Σας το ξαναλέω: Είναι τεράστιο λάθος. 
Πείτε μου, κύριε Τσίπρα, ένα σοβαρό πανεπιστήμιο στο οποίο οι φοιτητές, μεταξύ άλλων, να ψηφίζουν για την απονομή τίτλων – επίτιμου διδάκτορα, ομότιμου και επίτιμου καθηγητή -, για τη μετακίνηση καθηγητών από τμήμα σε τμήμα ή για την αλλαγή του γνωστικού αντικειμένου, στο οποίο έχει διοριστεί ένας καθηγητής. 
Το να έχουν γνώμη οι φοιτητές σε ζητήματα που τους αφορούν είναι θεμιτό. Όμως, εσείς δεν ζητάτε γνώμη. Επιβάλλετε ουσιαστική συνδιοίκηση και τελικά θα οδηγήσετε πίσω τα πανεπιστήμια στις υπερβολές και στις ακρότητες της δεκαετίας του 1980, σε μια εποχή έξαρσης των κομματικών παρεμβάσεων, όπου πρωτοστατούσαν στα αμφιθέατρα οι φοιτητικές νεολαίες.

Ναι, το 2011, το πολιτικό σύστημα ΠΑΣΟΚ και Νέα Δημοκρατία τότε - χρειάστηκε μεγαλύτερο θάρρος τότε από τη Νέα Δημοκρατία να στηρίξει μία νομοθετική πρωτοβουλία που προερχόταν από το ΠΑΣΟΚ, αλλά βρήκαμε το θάρρος - έκλεισε αυτό το κεφάλαιο, καταργώντας τη φοιτητική συμμετοχή στη διοίκηση των ιδρυμάτων. Εσείς, σήμερα, το ανοίγετε ξανά.

Σε ό,τι αφορά το ακαδημαϊκό άσυλο, έχουμε άλλο ένα τεράστιο πισωγύρισμα. Με το νομοσχέδιό σας προβλέπετε την αυτεπάγγελτη επέμβαση των Αρχών μόνο για κακουργήματα και εγκλήματα κατά της ζωής. Ποιος θα το κρίνει αυτό και τι σημαίνει πρακτικά; 

Σημαίνει, για να το πούμε πολύ απλά - το είπε και η εισηγήτριά μας - ότι όταν διαπράττεται ένα αδίκημα, θα πρέπει να συνέλθει το Πρυτανικό Συμβούλιο, να αποφασίσει για τον νομικό χαρακτήρα του αδικήματος και μετά να κληθούν οι Αρχές. Στο μεταξύ, οι παραβάτες είτε θα συνεχίζουν την εγκληματική τους δράση, είτε θα έχουν εξαφανιστεί, αξιοποιώντας φυσικά τον χρόνο που τους δίνεται γι’ αυτό. 

Αναρωτιέμαι ποιος ωφελείται απ’ αυτό και ποιους θέλετε, τελικά, να προστατεύσετε. Νομίζω ότι είναι αυτονόητο. Ούτε τους φοιτητές ούτε τους καθηγητές ούτε την ακαδημαϊκή ελευθερία, η οποία προφανώς και δεν αμφισβητείται! Προστατεύετε τα εγκληματικά στοιχεία που έχουν ως ορμητήριό τους τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα!
(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα της Νέας Δημοκρατίας)

 Αντί να συζητάμε σήμερα για το πώς πραγματικά θα κάνουμε καλύτερα τα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ, συζητάμε για το αν η Αστυνομία θα χρειάζεται ειδική άδεια για να επέμβει όταν διαπράττονται κοινά εγκλήματα στους πανεπιστημιακούς χώρους. Νομίζω ότι ξέρετε πολύ καλά και πού μας πηγαίνετε και τι θέλετε να κάνετε. Όμως, με ποιο δικαίωμα πάτε να μετατρέψετε τους ακαδημαϊκούς χώρους σε άβατα ανομίας; 

Το νομοσχέδιό σας εισάγει, επίσης, ένα ασφυκτικό πλαίσιο λειτουργίας και υπονομεύει σοβαρά την αυτοτέλεια των ιδρυμάτων. Καταργεί - το είπατε, μάλιστα και με υπερηφάνεια - τα πετυχημένα Συμβούλια Ιδρυμάτων και στη θέση τους δημιουργεί Ακαδημαϊκά Συμβούλια Ανώτατης Εκπαίδευσης και Έρευνας. Θίγεται το αυτοδιοίκητο των ιδρυμάτων. Εγείρονται πολύ σοβαρά ζητήματα αντισυνταγματικότητας, τα οποία και αυτά θα βρείτε μπροστά σας. Τα ιδρύματα δεν έχουν ανάγκη από έναν κρατικό επιθεωρητή πάνω από τα κεφάλια τους. 

Είναι προφανές, μάλιστα, ότι ο κ. Γαβρόγλου θεωρούσε την ίδρυση και τη λειτουργία των Συμβουλίων Ιδρυμάτων ως μία ήττα της Αριστεράς.
Έτσι δεν το είπατε, κύριε Υπουργέ; Έχετε αρθρογραφήσει σχετικά μ’ αυτό. Θέλετε να πάρετε κάποια ρεβάνς. Μόνο που ο ρεβανσισμός δεν συνιστά πολιτική και εν προκειμένω τραυματίζει την ανώτατη εκπαίδευση. 

Σας είχα πει σε προηγούμενη ομιλία μου - το επαναλαμβάνω και σήμερα - ότι τα Συμβούλια Ιδρύματος είχαν συγκροτηθεί από σημαντικές προσωπικότητες από την Ελλάδα και το εξωτερικό, από καταξιωμένους καθηγητές διεθνούς φήμης, αρκετοί από τους οποίους ήρθαν από το εξωτερικό για να προσφέρουν αφιλοκερδώς τις εμπειρίες τους στο ελληνικό πανεπιστήμιο. 

Εσείς όχι απλώς τους καταργείτε, αλλά τους απαξιώσατε μ’ αυτά τα οποία είπατε σήμερα, γιατί τελικά σας ενοχλούν οι ανεξάρτητες φωνές, γιατί απεχθάνεστε την ποιότητα!
(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα της Νέας Δημοκρατίας)

Κύριε Τσίπρα, έχουμε την πολυτέλεια στην Ελλάδα να διώχνουμε έναν Μπερτσιμά ή έναν Νεχαμά, διότι αυτό κάνετε αυτή τη στιγμή! Σε μια εποχή που τα δημόσια πανεπιστήμια πρέπει να ανοίγονται στον κόσμο, εσείς τα κλείνετε στον δικό σας μικρόκοσμο. Το νομοσχέδιό σας κακοποιεί, τελικά, την ποιότητα των σπουδών και αποθαρρύνει με κάθε τρόπο την εξωστρέφεια των ιδρυμάτων.

Στην πραγματικότητα, για να λέμε τα πράγματα με το όνομά τους, αποστρέφεστε κάθε έννοια αξιολόγησης. Και επειδή γνωρίζετε πολύ καλά ότι αυτό είναι ένα θέμα που άπτεται του ευρωπαϊκού χώρου ανώτατης εκπαίδευσης, επιχειρείτε να ακυρώσετε την αξιολόγηση με τρόπο έμμεσο. Δημιουργείτε παράλληλες δομές, στις οποίες εκχωρείτε τις αρμοδιότητες της Αρχής Διασφάλισης και Πιστοποίησης Ποιότητας της ανώτατης εκπαίδευσης. 

Αποψιλώνετε την ΑΔΙΠ, την οποία δεν συμπαθήσατε ποτέ και δεν την αγαπήσατε ποτέ, διότι τελικά απεχθάνεστε κάθε έννοια αξιολόγησης. Θα επανέλθω στο ζήτημα αυτό και στη συνέχεια. Αν δεν έχει αρμοδιότητες η ΑΔΙΠ, πώς θα αξιολογήσει; 

Όλο το νομοσχέδιο διέπεται από μια συγκεντρωτική, γραφειοκρατική και εν τέλει άκρως οπισθοδρομική αντίληψη. Ενδεικτικό - το αναφέρω ως παράδειγμα - του υπερσυγκεντρωτισμού που προωθεί το νομοσχέδιο –προσέξτε! - είναι το εξής: για να κληθεί ένας καθηγητής του εξωτερικού να δώσει μια διάλεξη, θα πρέπει να γίνει ανάθεση έργου και να εκδοθεί κοινή υπουργική απόφαση για την αμοιβή του. Μα, είναι σοβαρά πράγματα αυτά; Πού γίνονται αυτά τα πράγματα;
(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα της Νέας Δημοκρατίας)

 Αν ένα τμήμα στην Οξφόρδη, στη Σορβόννη, στο Χάρβαρντ, στο Στάνφορντ, στη Χαϊδελβέργη θέλει να καλέσει έναν διαπρεπή επιστήμονα ή κάποια άλλη προσωπικότητα, θα απαιτείται έγκριση των Βρετανών ή των Γερμανών Υπουργών;

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΓΑΒΡΟΓΛΟΥ (Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων): Έχει αλλάξει αυτό! 

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΔΟΥΖΙΝΑΣ: Άλλαξε αυτό.

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΠΑΡΚΑΣ: Άλλαξε αυτό, κύριε Πρόεδρε.
(Θόρυβος στην Αίθουσα)

ΠΡΟΕΔΡΟΣ (Νικόλαος Βούτσης): Παρακαλώ, κάντε ησυχία.

ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ (Πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας): Αποκορύφωμα αυτής της νοοτροπίας είναι το νέο πλαίσιο για τα μεταπτυχιακά προγράμματα. Για ελάτε να μιλήσουμε, λοιπόν, λίγο για τα μεταπτυχιακά. 

ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΙΚΙΛΙΑΣ: Το φέρατε ή δεν το φέρατε, κύριε Υπουργέ; Να πείτε ότι το φέρατε. 

ΙΩΑΝΝΗΣ ΤΡΑΓΑΚΗΣ: Υπήρχε από την αρχή, μετά το αποσύρατε.

(Θόρυβος στην Αίθουσα)
ΠΡΟΕΔΡΟΣ (Νικόλαος Βούτσης): Παρακαλώ, κάντε ησυχία.
Κύριε Κικίλια, τι συμπεριφορά είναι αυτή; Κύριε Κικίλια!

ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΙΚΙΛΙΑΣ: Να έχετε το θάρρος και την παρρησία να πείτε ότι το φέρατε. Υποκρίνεστε! 

ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΑΝΤΑΣ: Τι είναι αυτά τα πράγματα;

ΠΡΟΕΔΡΟΣ (Νικόλαος Βούτσης): Κύριε Κικίλια, με συγχωρείτε πολύ, τι συμπεριφορά είναι αυτή;
ΠΡΟΕΔΡΟΣ (Νικόλαος Βούτσης): Κύριε Μητσοτάκη, με συγχωρείτε, περιμένετε ένα λεπτό.
Κύριε Κικίλια, παρακαλώ πολύ, μη μιλάτε έτσι μέσα στην Αίθουσα.

ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΙΚΙΛΙΑΣ: Έχετε δίκιο.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ (Νικόλαος Βούτσης): Προχωρήστε, κύριε Μητσοτάκη.

ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ (Πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας): Για να δούμε, λοιπόν, τι κάνετε και στα μεταπτυχιακά. Αντί να τα χρησιμοποιείτε ως εργαλείο για την ανάπτυξη και την εξωστρέφεια των πανεπιστημίων, τελικά πάτε να τα καταπνίξετε. Οι ρυθμίσεις σας για τις αμοιβές, για τη σύνθεση του διδακτικού προσωπικού θα οδηγήσουν τελικά τα μεταπτυχιακά προγράμματα σε πλήρη αδυναμία παροχής ποιοτικών μεταπτυχιακών σπουδών. Θα οδηγήσετε τελικά τα μεταπτυχιακά στην ουσιαστική τους κατάργηση, γιατί στην πραγματικότητα οι ρυθμίσεις σας αφαιρούν κάθε κίνητρο από τους διδάσκοντες να διαθέσουν τον υπερωριακό τους χρόνο για τα μεταπτυχιακά. 

Πλαφόν, και μάλιστα αυστηρό, για κάθε είδους πρόσθετες αποδοχές υπάρχει ήδη. Γιατί νιώθατε την ανάγκη να θεσπίσετε νέο πλαφόν για την υπερωριακή μεταπτυχιακή διδασκαλία; Και αντί να δίνετε τελικά κίνητρα στους καθηγητές να δημιουργούν προγράμματα και με αυτόν τον τρόπο να φέρνουν έσοδα στα πανεπιστήμια, εσείς τους παρακινείτε ουσιαστικά να σταματήσουν να διδάσκουν. 

Σε ποιο σοβαρό πανεπιστήμιου του εξωτερικού θα τολμούσε ο Υπουργός να θέσει ως προϋπόθεση να πρέπει να διδάξει – προσέξτε! - ένας καθηγητής ένα δεύτερο μάθημα δωρεάν, ώστε να πληρωθεί τον υπερωριακό του χρόνο για ένα μεταπτυχιακό μάθημα; 

Το νομοσχέδιο δίνει, επίσης, στον Υπουργό Παιδείας δικαίωμα –προσέξτε! - αναπομπής της απόφασης της Συγκλήτου για ίδρυση προγράμματος μεταπτυχιακών σπουδών, όταν έχει ενστάσεις ως προς το ύψος των τελών φοίτησης ή ως προς το λειτουργικό τους κόστος. Και για να μην εκτεθείτε, λέτε ότι αυτό θα γίνει κατόπιν εισήγησης μιας επιτροπής. Μόνο που αυτό που δεν μας λέτε, είναι ότι την επιτροπή την ορίζει ο ίδιος ο Υπουργός. Αυτό φυσικά τραυματίζει ανεπίτρεπτα το αυτοδιοίκητο των ιδρυμάτων.

Παρεμβαίνετε εξίσου προκλητικά στη σύνθεση του διδακτικού προσωπικού. Προβλέπει ο νόμος σας ότι οι διδάσκοντες των μεταπτυχιακών προγραμμάτων πρέπει να προέρχονται κατά 60% από το οικείο τμήμα και σε περίπτωση διατμηματικών προγραμμάτων κατά 80%. 
Υπάρχουν προγράμματα πολλά με δίδακτρα, που θέλουν να συνεργαστούν με ειδικούς επιστήμονες, με στελέχη από την αγορά, με διδάσκοντες από ιδρύματα του εξωτερικού. Γιατί πρέπει να τους το απαγορεύσετε; Ποιος είναι ο λόγος να υπάρχει κεντρική ρύθμιση και να μην αφήνεται η οργάνωση των μεταπτυχιακών στην ευχέρεια του κάθε ιδρύματος; 

Το συμπέρασμα νομίζω ότι είναι σαφές. Δεν θέλετε τελικά να υπάρχουν μεταπτυχιακά προγράμματα, όπως είναι οργανωμένα σήμερα στην Ελλάδα. Και ξέρετε ποιοι θα το πληρώσουν αυτό; Θα το πληρώσουν τελικά οι οικονομικά ασθενέστεροι φοιτητές, αυτοί που δεν μπορούν να φύγουν στο εξωτερικό. 

Εμείς, κύριε Υπουργέ, θα ήμασταν απολύτως σύμφωνοι να υπάρχει ένας ελάχιστος αριθμός σε κάθε μεταπτυχιακό πρόγραμμα φοιτητών, οι οποίοι θα καλύπτονται με υποτροφίες, έτσι ώστε να καλύπτεται τη δυνατότητα σε φοιτητές που δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα, να φοιτούν σε μεταπτυχιακά προγράμματα με υψηλότερα δίδακτρα. Αλλά πώς σήμερα θα καλύψετε την απώλεια εσόδων από τη μείωση των διδάκτρων, που αναπόφευκτα το νομοσχέδιό σας θα επιφέρει; 

Οι οικονομικά ασθενέστεροι φοιτητές –σας το ξαναείπα- δεν μπορούν να φύγουν στο εξωτερικό. Αλλά τι θα γίνει με τους εκατοντάδες εργαζόμενους στα μεταπτυχιακά προγράμματα, στις υπηρεσίες των πανεπιστημίων, που πληρώνονται σήμερα από τους πόρους αυτών των προγραμμάτων; Κανείς δεν ξέρει τι θα απογίνουν αυτοί οι άνθρωποι. Τα ίδια τα ιδρύματα τελικά θα χάσουν πόρους, κύρος και όλα τα οφέλη, τα οποία προκύπτουν από τη σύνδεσή τους με την πραγματική οικονομία, ενώ οι άξιοι καθηγητές θα αναζητήσουν στο εξωτερικό καλύτερους όρους εργασίας. 

Και έρχεστε, κύριε Υπουργέ, και λέτε ότι αν οι καλοί είναι να φύγουν στο εξωτερικό επειδή δεν πληρώνονται, εγώ τους προτρέπω να το κάνουν. Τι λέτε ακριβώς, κύριε Γαβρόγλου; Από πού κι ως πού εσείς θα πείτε σε κάποιον να φύγει από την πατρίδα του; Και ναι, με τις πολιτικές σας, εσείς τελικά διώχνετε τους καλύτερους από την πατρίδα.

Διάβασα σήμερα σε μια επιστολή, που δημοσιεύθηκε σε εφημερίδα, μια πολύ δυνατή αναφορά μιας συμβολαιογράφου, η οποία έγραφε επί λέξει -και θέλω να το διαβάσω- «όλα αυτά τα παιδιά που δεν έφτιαξαν ποτέ μολότοφ, που πήραν γνώσεις σε βρώμικα αμφιθέατρα, αφύλακτα πανεπιστήμια, με χάρτινους τοίχους, με σκουπίδια και με καταλήψεις, τα παιδιά που σέβονται μια χώρα που δεν τους σεβάστηκε». Κάποια στιγμή, κύριε Τσίπρα, αυτά τα παιδιά θα ταξιδέψουν στο εξωτερικό και θα δουν ότι αυτό το οποίο έζησαν στην Ελλάδα δεν είναι κανονικό, αλλά μια φρικτή εξαίρεση από την παγκόσμια εκπαιδευτική κανονικότητα. Και θα ρίξουν μαύρη πέτρα στην πατρίδα μας. Και κατά βάθος, αυτό θέλετε!
(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα της Νέας Δημοκρατίας)

Δεν θέλετε μια Ελλάδα στην οποία ο καθένας θα μπορεί να διεκδικήσει αυτό που μπορεί. Θέλετε μια Ελλάδα, όπου οι πολίτες θα ζουν με τους όρους που εσείς επιβάλλετε, αλλιώς ας φύγουν. Μόνο που αυτά δεν θα γίνουν, γιατί εσείς είστε αυτοί που θα φύγετε. Και θα φύγετε από την εξουσία, που με τόσο αντιδημοκρατικό τρόπο ασκείτε, με τον πιο δημοκρατικό τρόπο, που είναι οι εκλογές, κύριε Τσίπρα!
(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα της Νέας Δημοκρατίας)

Η Ελλάδα θα πάει μπροστά. Και η νέα γενιά θα πατήσει γερά, γιατί δεν είναι και δεν μπορεί να γίνει όμηρος μιας παρέας, που όταν δεν παρανομεί, συκοφαντεί και όταν δεν συκοφαντεί, εκβιάζει και όταν δεν μπορεί να εκβιάσει, επιχειρεί να διχάσει την κοινωνία. Το συμφέρον της κοινωνίας, όμως, δεν διχάζεται. Όλοι θέλουν να πάνε μπροστά και όλοι ξέρουν ότι μαζί σας η χώρα δεν έχει μέλλον.

Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, για πολλές δεκαετίες, η δημόσια εκπαίδευση και ειδικά η δημόσια ανώτατη εκπαίδευση ήταν ο σημαντικότερος μοχλός κοινωνικής κινητικότητας στη χώρα, ήταν ο μόνος τρόπος να προχωρήσει μπροστά ένα παιδί από μη προνομιούχο οικογένεια. 

Και όταν μιλάμε για μια δημόσια παιδεία με λογική αριστείας, αυτό ακριβώς εννοούμε: την πρόσβαση στην κινητικότητα, την ορμή προς τα πάνω, τις ατομικές και οικογενειακές υπερβάσεις για την πρόοδο των παιδιών μας. 

Δεν θέλουμε, κύριε Τσίπρα, να εξισωθούν όλοι προς τα κάτω, αλλά να σκαρφαλώσουν όσο το δυνατόν περισσότεροι προς τα επάνω! Αυτή είναι η μεγάλη μας ιδεολογική διαφορά!
(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα της Νέας Δημοκρατίας)

Και κυρίως αυτό που πρέπει να διαφυλάξουμε - γιατί έχουμε υποχρέωση να προστατεύσουμε - είναι μια κοινωνία ίσων ευκαιριών και να κρατήσουμε τελικά ζωντανή την ελπίδα των λιγότερο προνομιούχων. Εσείς κάνετε τα ανάποδα: Κόβετε το οξυγόνο από τα Πανεπιστήμια για να τα ελέγξετε, χωρίς να σας ενδιαφέρει τελικά αν καταδικάζετε μια γενιά σε μόρφωση κατώτερου επιπέδου.

Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, δεν θα κουραστώ να λέω ότι η αποτυχία της Κυβέρνησης δεν είναι αποτυχία της χώρας. Η Ελλάδα μπορεί και πρέπει να προχωρήσει μπροστά, με υψηλών προδιαγραφών πανεπιστημιακά ιδρύματα, που θα προσελκύουν υψηλού επιπέδου προσωπικό και φοιτητές, ιδρύματα όμως συνδεδεμένα με την αγορά εργασίας και την ιδιωτική οικονομία. Και μπορούμε να το καταφέρουμε όχι με ένα γραφειοκρατικό και αναχρονιστικό νομοσχέδιο, όπως το σημερινό, αλλά με ένα τολμηρό πλαίσιο αλλαγών και μεταρρυθμίσεων, για το οποίο έχω μιλήσει εκτεταμένα και το οποίο θα κινείται σε πέντε βασικούς άξονες.

Πρώτον, ενίσχυση της πραγματικής αυτοτέλειας των Πανεπιστημίων. Αυτοτέλεια σημαίνει ότι το κάθε ίδρυμα θα πρέπει να είναι σε θέση να αποφασίζει το ίδιο για θέματα που αφορούν στην εκπαιδευτική του λειτουργία. Αυτό έχει να κάνει και με τα προπτυχιακά και με τα μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών και με τις συνεργασίες και τις δικτυώσεις με άλλα ιδρύματα εσωτερικού και εξωτερικού. 

Ο δεύτερος άξονας που τόσο πολύ σας ενοχλεί – ναι, κύριε Τσίπρα - είναι η αξιολόγηση. Σας ενοχλεί αυτή η έννοια της εξαντλητικής αξιολόγησης. Ξέρετε, όμως, τα Πανεπιστήμια διαχειρίζονται δημόσιο χρήμα. Και η αξιολόγηση είναι το μόνο εργαλείο που διαθέτουμε για να μπορούμε να επιβραβεύουμε αυτούς, οι οποίοι αποδίδουν και να συνετίζουμε αυτούς, οι οποίοι δεν σέβονται τα χρήματα των φορολογουμένων. Και η Αρχή Διασφάλισης Ποιότητος, η ΑΔΙΠ, την οποία εσείς υπονομεύετε, θα αναδειχθεί ως ο βασικός πυλώνας αυτής της πολιτικής. Θα την ενδυναμώσουμε και θα την αναβαθμίσουμε. 

Το κράτος βεβαίως πρέπει να έχει ουσιαστικό εποπτικό ρόλο στην κρατική χρηματοδότηση και για το πώς ξοδεύονται τα χρήματα των φορολογουμένων, αλλά αυτή η κρατική χρηματοδότηση, ναι, πρέπει να γίνεται και με βάση αντικειμενικά κριτήρια και δείκτες που, ναι, θα συνδέονται με την αξιολόγηση. Γιατί ξέρετε, αυτό το οποίο εσείς χαρακτηρίσατε ως νεοφιλελεύθερο, γίνεται σχεδόν παντού στον κόσμο, διότι δεν έχει κανένα νόημα να έχουμε αξιολόγηση, αν αυτή η αξιολόγηση δεν έχει συνέπειες και αν δεν επιβραβεύουμε επιτέλους αυτούς, οι οποίοι είναι καλοί και οι οποίοι διακρίνονται!
(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα της Νέας Δημοκρατίας)

Τρίτος άξονας, η αναβάθμιση του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος. Κατοχύρωση της ελευθερίας στη διδασκαλία, στην έρευνα, στην πανεπιστημιακή ζωή στο σύνολό της σημαίνει κάτι πάρα πολύ απλό, κύριε Τσίπρα. Σημαίνει πάταξη των φαινομένων βίας και ανομίας εντός των ιδρυμάτων και αυτεπάγγελτη επέμβαση των αρχών για όλες τις αξιόποινες πράξεις! 
(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα της Νέας Δημοκρατίας)

Πάρτε το χαμπάρι: Μικρές μειοψηφίες με φασίζουσες συμπεριφορές δεν θα επιβάλλουν πια στα Πανεπιστήμια τις απόψεις τους διά της βίας!

Τέταρτος άξονας, η σύνδεση της εκπαίδευσης και της έρευνας με την παραγωγική διαδικασία, δομές έρευνας στα Πανεπιστήμια με κρατική και με ιδιωτική συνεισφορά, τα ιδρύματα να μπορούν να αντλούν πόρους και από την αγορά. Και αυτό θα ευνοήσει τελικά την ανάπτυξη και την καινοτομία και θα ωφελήσει τους φοιτητές να αποκτήσουν πολύτιμα επαγγελματικά εφόδια, διότι σήμερα - δεν ξέρω αν το γνωρίζετε - είναι ελάχιστα τα Τμήματα των Πανεπιστημίων, τα οποία επιβάλλουν την πρακτική άσκηση και είναι κοινός τόπος ότι τα Πανεπιστήμιά μας παράγουν πτυχιούχους, οι οποίοι δεν έχουν καμία σχέση και καμία σύνδεση με τις δεξιότητες που σήμερα ζητά η αγορά εργασίας.  

Και πέμπτος άξονας, ναι, είναι η αναθεώρηση του άρθρου 16 του Συντάγματος, ώστε να μπορούν να ιδρυθούν και στη χώρα μας ιδιωτικά πανεπιστήμια, όπως γίνεται παντού αλλού.
(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα της Νέας Δημοκρατίας)

Το αίτημα αυτό είναι ένα αίτημα πλειοψηφικό στην κοινωνία και ελπίζουμε – δεν προσβλέπω σε εσάς - ότι και τα υπόλοιπα κόμματα της Εθνικής Αντιπροσωπείας να βρουν το θάρρος και να υπερβούμε αγκυλώσεις του παρελθόντος και να κάνουμε από κοινού ένα γενναίο βήμα, το οποίο θα ωφελήσει συνολικά τον τόπο μας και τη νέα γενιά.

Κυρίες και κύριοι, ζούμε σε έναν κόσμο που κινείται και αναπτύσσεται με ιλιγγιώδεις ρυθμούς. Τα πανεπιστήμια σήμερα παντού στον κόσμο, τα επιτυχημένα πανεπιστήμια, ανοίγονται στο μέλλον. Δημιουργούν ακατάπαυστα νέους τομείς γνώσης και επαγγέλματα. Ιδρύουν εταιρείες τα ίδια τα πανεπιστήμια. Βρίσκονται στην πρώτη γραμμή της τεχνολογικής επανάστασης. 

Ανταγωνίζονται τα πανεπιστήμια να προσελκύσουν τους καλύτερους φοιτητές, τους καλύτερους καθηγητές. Συνομιλούν συστηματικά με την επιχειρηματική κοινότητα. Διεκδικούν δωρεές από τον ιδιωτικό τομέα. Επενδύουν σε κτήρια. Επενδύουν σε υποδομές. Αλλάζουν τη φυσιογνωμία των πόλεων στις οποίες εδρεύουν. Κυρίως, όμως, καλλιεργούν την ακαδημαϊκή περιέργεια, αυτήν την αρετή που κρύβεται πίσω από την ίδια τη φύση της ανθρώπινης προόδου.

Τίποτα, όμως, απ’ όλα αυτά, δυστυχώς, δεν θα συμβεί στα ελληνικά πανεπιστήμια, διότι ο νόμος σας τα καταδικάζει στο τέλμα, στην οπισθοχώρηση και στην παρακμή. Ο δεκαοκτάχρονος πρωτοετής φοιτητής από μια υποβαθμισμένη συνοικία της δυτικής Αθήνας, που μάτωσε αυτός και η οικογένειά του για να μπει στη σχολή της επιλογής του, που έχει όνειρα για το μέλλον, ναι, κύριε Τσίπρα, αξίζει κάτι καλύτερο από το να βρεθεί σε ένα βρωμερό κτήριο και να αντικρίσει τα τραπεζάκια των φοιτητικών νεολαιών που ασκούν εξουσία στα πανεπιστήμια. 

Και ο επιτυχημένος καθηγητής που εγκατέλειψε μια καριέρα στο εξωτερικό για να γυρίσει στην πατρίδα του και να προσφέρει τις υπηρεσίες του στο δημόσιο πανεπιστήμιο αξίζει κάτι καλύτερο από το να αισθάνεται ότι απειλείται η σωματική του ακεραιότητα κάθε φορά που εκφράζει την άποψή του.
(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα της Νέας Δημοκρατίας)

Τα τείχη που κάποιοι επείγονται να χτίσουν, εμείς θα τα γκρεμίσουμε και θα δώσουμε πίσω τα πανεπιστήμια στους φοιτητές και τους καθηγητές που θέλουν να προχωρήσουν μπροστά.
Το νομοσχέδιο που σήμερα θα ψηφίσουν οι περίπου υπνωτισμένες από την εξουσία κοινοβουλευτικές ομάδες του ΣΥΡΙΖΑ και των ΑΝΕΛ, σύντομα θα αποτελεί παρελθόν, γιατί εδώ – και θέλω να το τονίσω αυτό - δεν συζητάμε απλά για έναν νόμο. Συζητάμε για τον ίδιο τον χαρακτήρα που θα έχει η πατρίδα μας. 
Η παιδεία είναι η ψυχή της Ελλάδος και αυτήν την ψυχή δεν θα σας αφήσουμε να την αμαυρώσετε, όπως δεν θα σας επιτρέψουμε να αμαυρώσετε και το δημοκρατικό κεκτημένο με τον παρωχημένο αυταρχισμό σας. Γιατί πάτε τη δημόσια ζωή πολύ πίσω στο παρελθόν και πολλές φορές, άθελά σας, αποκαλύπτεστε με αυτά που λέτε.

Ξέρετε, κύριε Τσίπρα, καμία πολιτική δεν μπορεί τελικά να σταθεί χωρίς την επιδοκιμασία της κοινωνίας κι ας βλέπετε εσείς χαμογελαστά πρόσωπα, τα οποία υπάρχουν μόνο στη φαντασία σας. Γιατί η Ελλάδα σήμερα, αν βγείτε λίγο έξω από τους προστατευμένους χώρους στους οποίους κινείστε, είναι μια συνοφρυωμένη χώρα και τα πρόσωπα των Ελλήνων που αντικρίζουν τα εκκαθαριστικά της Εφορίας και του ΕΦΚΑ μόνο χαμογελαστά δεν είναι, κύριε Τσίπρα!
(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα της Νέας Δημοκρατίας)

Κι αντί να ειρωνεύεστε τις δικές μου περιοδείες, σας προσκαλώ και σας προκαλώ, αν μπορείτε, να πάτε να μιλήσετε σήμερα στους αγρότες είτε καθήμενος σε σανό είτε πάνω στα τρακτέρ στα οποία ανεβαίνατε όταν τους εμπαίζατε και τους κοροϊδεύατε. Να πάτε να τα πείτε αυτά στους αγρότες τώρα, αντί να ειρωνεύεστε από το Βήμα της Βουλής.
(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα της Νέας Δημοκρατίας) 

Ό,τι και αν κάνετε, όμως, κυρίες και κύριοι της Συμπολίτευσης, τα πεπραγμένα σας στην εξουσία θα εξακολουθούν να σας καταδιώκουν. 

Είστε όμηροι, κύριε Τσίπρα, του παρελθόντος σας, γιατί συνοδεύουν τη χώρα οι καταστροφικές επιλογές που κάνατε το πρώτο επτάμηνο του 2015 και τα τρία χαμένα χρόνια δεν αντισταθμίζονται από μία ακριβή έξοδο στις αγορές. 
Ο κ. Βαρουφάκης έφτασε στο σημείο …
(Θόρυβος στην Αίθουσα)
Αμέσως, σαν ηλεκτροσόκ! Κάθε φορά που…

ΠΡΟΕΔΡΟΣ (Νικόλαος Βούτσης): Ήσυχα, παρακαλώ! Κάντε ησυχία.

ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΜΗΤΣΟΤΑΚΗΣ (Πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας): Μην ανησυχείτε. Μια κουβέντα θα πω μόνο. Τα πολλά θα τα συζητήσουμε σε άλλη ευκαιρία, στην Εξεταστική που θα κάνουμε.
(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα της Νέας Δημοκρατίας)

Ο κ. Βαρουφάκης έφτασε στο σημείο να δώσει στη δημοσιότητα sms που αντάλλαξε με τον Πρωθυπουργό. 
Ένα πράγματα θα πω μόνο: Ήσασταν διατεθειμένοι να συζητήσετε κάτι που ήταν ανάθεμα για κάθε ελληνική κυβέρνηση, την έξοδο της χώρας από την Ευρωζώνη. Το ξέραμε. Δυστυχώς, τώρα επιβεβαιώνεται. 

Δεν είναι μόνο αυτά. Είναι και πολλά άλλα, τα οποία θα έλθουν στο φως. Όλα αυτά θα συζητηθούν στην Εξεταστική Επιτροπή, η οποία θα γίνει είτε με τη θέλησή σας είτε χωρίς, γιατί ο ελληνικός λαός δικαιούται να μάθει την αλήθεια!
(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα της Νέας Δημοκρατίας)
Κλείνω, κύριε Πρόεδρε, με την εξής παρατήρηση: Κυρίες και κύριοι του ΣΥΡΙΖΑ και των ΑΝΕΛ, η Ελλάδα δυστυχώς φτώχυνε και μίκρυνε επί των ημερών σας. Το ίδιο θέλετε να κάνετε και στα πανεπιστήμια. Θέλετε να φτωχύνουν και να μικρύνουν. Δεν θα το επιτρέψουμε. 
Χρειαστήκατε λίγο χρόνο για να αποδείξετε ότι είναι πολύ πιο εύκολο να γκρεμίζεις από το να χτίζεις. Στην παγκόσμια ανοικτή κοινωνία της γνώσης απαντάτε με την κλειστή Ελλάδα της απόγνωσης, γιατί δεν επιζητάτε τελικά την κοινωνική πρόοδο, αλλά το βόλεμα μιας μειοψηφίας της παρακμής, της οποίας τελικά είστε ο καλύτερος υπερασπιστής. Θα βρεθούμε απέναντι σ’ αυτούς που βλέπουν στον καθρέφτη της παιδείας που θέλουν να οικοδομήσουν, το είδωλο της δικής τους μετριότητας και της δικής τους ιδεοληψίας. 
Ο Νόμος Γαβρόγλου θα καταργηθεί και τα πανεπιστήμια θα ανασάνουν ξανά, απελευθερωμένα από τον σφικτό εναγκαλισμό με ένα κράτος που τα κρατά πίσω. 
(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα της Νέας Δημοκρατίας)

Η ποιότητα της παιδείας στη χώρα μας οριοθετεί όχι απλά την προοπτική της για το μέλλον, αλλά τελικά την ίδια την ποιότητα της δημοκρατίας μας. 

Η Ελλάδα πρέπει και θα γίνει ξανά η χώρα της αξιοκρατίας και των ίσων ευκαιριών και αυτό μόνο η καλή δημόσια παιδεία μπορεί να το εξασφαλίσει. Αυτό είναι το χρέος μας απέναντι στη νέα γενιά και αυτή είναι η ευθύνη την οποία θα εκπληρώσουμε απέναντι στην πατρίδα.

Σας ευχαριστώ πολύ.

(Όρθιοι οι Βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας χειροκροτούν ζωηρά και παρατεταμένα)