ΑΝΑΖΗΤΩΝΤΑΣ ΤΗΝ ΑΛΗΘΕΙΑ

Δεν υπάρχει πρόοδος χωρίς σύγκρουση. Συνειδητά ή ασυνείδητα, άτομα και έθνη εμπλέκονται στον αέναο πνευματικό αγώνα της Συμπαντικής Εξέλιξης, έναν αγώνα για την επικράτηση της Αλήθειας κατά του ψέματος, της Δικαιοσύνης κατά της αδικίας, της Αγάπης κατά του μίσους - αγώνα που αντανακλάται στο υλικό πεδίο προκαλώντας, δυστυχώς, πολύ ανθρώπινο πόνο… Θέτοντας κανείς τον εαυτό του στην υπηρεσία της Αλήθειας υπηρετεί το ύψιστο συλλογικό συμφέρον.

**Η Αλήθεια υπάρχει, το ψέμα πρέπει να εφευρεθεί.
**"Θα γνωρίσετε την Αλήθεια και η Αλήθεια θα σας ελευθερώσει" Βίβλος
**"Η μεγαλύτερη απώλεια στον κόσμο είναι η διαφορά μεταξύ αυτού που είμαστε κι αυτού που θα μπορούσαμε να γίνουμε."
**"Όταν οι φιλόσοφοι βασιλέψουν και οι βασιλιάδες φιλοσοφήσουν, μόνο τότε θα ευτυχήσουν οι λαοί." Πλάτων
**"Η αξία του ανθρώπου καθορίζεται από το σκαλοπάτι της κλίμακας της αγάπης πάνω στο οποίο στέκεται." Τορκόμ Σαραϊνταριάν

Σάββατο, 13 Ιανουαρίου 2018

Απαγόρευση γαμοβαπτίσεων από τον Μητροπολίτη Χίου Μάρκο


Καλώς έκανε, κατά την ταπεινή μου άποψη, ο Μητροπολίτης Μάρκος, και κακώς διαμαρτύρονται όσοι διαμαρτύρονται, κληρικοί και μη! Εκείνοι που θέλουν να είναι μέλη της Ορθόδοξης Εκκλησίας θα πρέπει να συμμορφώνονται με τους κανόνες της, αλλά, στην προκειμένη περίπτωση, και με την κοινή λογική.   Οι πιστοί ορθόδοξοι πρώτα πρέπει να ζητούν την ευλογία  του Θεού, μέσω της Εκκλησίας, για την ένωση του άνδρα με τη γυναίκα εις γάμου κοινωνία, δηλαδή εις "σάρκα μία", να λαμβάνουν την ευχή "Αὐξάνεσθε και πληθύνεσθε", και κατόπιν, όταν τεκνοποιήσουν, να βαφτίζουν τα παιδιά τους.  Και βεβαίως, πρέπει να συμμετέχουν συνειδητά στα Μυστήρια αυτά, επικαλούμενοι και οι ίδιοι την ευλογία του Θεού, με νοερή προσευχή.
Δυστυχώς, όμως, τα Μυστήρια του γάμου και της βάπτισης έχουν χάσει την πνευματική τους ουσία, και έχουν εκφυλιστεί σε τυποποιημένη θρησκευτική θεατρική παράσταση, με την αμφίεση της νύφης συχνά να κολάζει και άγιο παπά... 

Γάμοι και βαφτίσια θεωρούνται πια, και είναι, κοσμικά γεγονότα, ευκαιρίες συγκέντρωσης δώρων για τους φτωχούς, ξεφαντώματος και επίδειξης χλιδής εκ μέρους νύφης, γαμπρού, κουμπάρων, συγγενών και φίλων για τους πλούσιους. Και φυσικά, αυτή η εκκοσμίκευση των Μυστηρίων είναι δαπανηρή υπόθεση, ανάλογα με το μέγεθος της ματαιοδοξίας νύφης και γαμπρού. Τα τραπεζώματα σε πανάκριβα εστιατόρια και κέντρα διασκέδασης, όπως είναι το έθιμο, κοστίζουν ακριβά και γι' αυτό όλο και περισσότερα ζευγάρια, φτωχά και πλούσια, συνδυάζουν τα δύο Μυστήρια σε ένα. 
Ωστόσο, οι προσφάτως δημοφιλείς γαμοβαπτίσεις δεν προέκυψαν μόνο από θέμα οικονομίας, λόγω της κρίσης. Αρκετές προκύπτουν λόγω του ότι κάποια μοντέρνα ζευγάρια, που δεν τα πάνε καλά με την Εκκλησία, αρχικά επιλέγουν τον πολιτικό γάμο ή το σύμφωνο συμβίωσης, ή απλά τη συμβίωση. Όταν όμως αποκτήσουν παιδί δεν έχουν τα κότσια να το αφήσουν αβάπτιστο - τι θα πει η κοινωνία; -  και θέλουν οπωσδήποτε να το βαφτίσουν. Επειδή όμως θα τα βρουν σκούρα από τον παπά της ενορίας τους, αναγκάζονται να κάνουν εκ των υστέρων θρησκευτικό γάμο συγχρόνως με τη βάπτιση του παιδιού τους. Με άλλα λόγια χρησιμοποιούν την Εκκλησία κατά το δοκούν και εμπαίζουν το Θεό που ο τελών το μυστήριο ιερέας επικαλείται! 
Θα μου πεις η ευλογία, ανεξαρτήτως τήρησης των τύπων, είναι πάντα καλοδεχούμενη. Δεν αντιλέγω. Όμως κάθε Οργανισμός έχει τους κανόνες του με τους οποίους τα μέλη πρέπει να συμμορφώνονται. Και η Εκκλησία, είτε το παραδέχονται οι πιστοί είτε όχι, είναι ένας Οργανισμός που έχει τους δικούς του κώδικες δεοντολογίας.
Το αν εν προκειμένω "οι ιεροί κανόνες" δεν απαγορεύουν ρητώς τις γαμοβαφτίσεις, όπως ισχυρίζονται οι κατήγοροι του Μητροπολίτη Χίου, είναι διότι εκείνοι που τους συνέταξαν δεν καταπιάνονταν με τα αυτονόητα.
 Δυστυχώς όμως, στην εποχή της ισοπέδωσης των πάντων, του παραγκωνισμού της λογικής και του εκφυλισμού αρχών και αξιών, τα αυτονόητα έχουν καταντήσει ακατανόητα, όπως θα δείτε στο ξένο κείμενο που παραθέτω στη συνέχεια.
*************
Μία ακατανόητη για το ποίμνιο απόφαση έλαβε, με προσωπική του πρωτοβουλία, ο Μητροπολίτης Μάρκος, βάζοντας τέλος στην τέλεση των γαμοβαπτίσεων, ξεσηκώνοντας αντιδράσεις τόσο μεταξύ των ιερέων όσο και μεταξύ των πιστών.
Με προφορική εντολή, που φαίνεται ότι έδωσε πριν λίγο καιρό κατά τη διάρκεια ιερατικής σύναξης, ο Μητροπολίτης απαγόρευσε την τέλεση Γάμων και Βαπτίσεων μαζί, μία πρακτική που ενστερνίζονται ολοένα και περισσότερα ζευγάρια, επιτάσσοντας μάλιστα την τέλεση των δύο μυστηρίων σε ξεχωριστή εκκλησία.
Τα τραγελαφικά παραδείγματα που βλέπουν το φως της δημοσιότητας το τελευταίο διάστημα είναι ενδεικτικά των προβλημάτων που θα αντιμετωπίσουν τα νέα ζευγάρια που θα επιχειρήσουν να πραγματοποιήσουν γάμο και βάπτιση μαζί. Τελευταίο καταγεγραμμένο περιστατικό είναι η περίπτωση ζευγαριού που παντρεύτηκε πρόσφατα στον Μητροπολιτικό Ναό και στη συνέχεια νιόπαντροι και καλεσμένοι έτρεχαν άρον – άρον για να τελέσουν την Βάπτιση του παιδιού τους στον Άγιο Ιάκωβο. Αντίστοιχο περιστατικό σημειώθηκε και στον Βροντάδο, όπου, ενώ ο Γάμος έγινε στον Άγιο Ισίδωρο, η Βάπτιση, εξαιτίας της απαγόρευσης, τελέστηκε λίγα λεπτά αργότερα στον Άγιο Κήρυκο.
 «Δεν το επιτάσσουν οι ιεροί κανόνες…»
Οι πρώτες αντιδράσεις που ανίχνευσε ο «π» προέρχονται από τους ίδιους τους ιερείς που μιλώντας στον «π» έκαναν λόγο για μία απόφαση που επιβλήθηκε χωρίς να εξεταστούν παράμετροι. «Το τι σκέφτεται ο Μητροπολίτης και γιατί προχώρησε σε αυτή την απόφαση είναι κάτι που δεν μπορούμε να το ξέρουμε. Ως γραμμή, δηλαδή η ξεχωριστή τέλεση γάμου και βάπτισης, δόθηκε στις τελευταίες μας ιερατικές συνάξεις. Δεν υπάρχει καμία εγκύκλιος είτε από την Ιερά Σύνοδο, είτε από τη Μητρόπολη Χίου και δεν το επιτάσσουν και οι ιεροί κανόνες της Εκκλησίας μας, άρα πρόκειται για μία προσωπική απόφαση του Μητροπολίτη μας», ανέφεραν στον «π» Ιερείς.  
Συντηρητική γραμμή μακριά από την πραγματικότητα
Οι ίδιοι, προσπαθώντας να ερμηνεύσουν την απόφαση Μάρκου, εξήγησαν στον «π» ότι πρόκειται για μία απόφαση που εντάσσεται στη συντηρητική γραμμή που ακολουθεί τα τελευταία χρόνια ο Μητροπολίτης Χίου. «Πιθανά με αυτόν τον τρόπο να θέλει να επαναφέρει στην τοπική κοινωνία την κανονικότητα. Δηλαδή τα νέα ζευγάρια πρώτα να παντρεύονται και στη συνέχεια να κάνουν παιδιά, ό,τι συνέβαινε και παλιά. Όμως η λύση δεν είναι η απαγόρευση τέλεσης των μυστηρίων με διαφορά λίγων λεπτών, από τον ίδιο ιερέα και στην ίδια ενορία. Η λύση θα ήταν η αλλαγή νοοτροπίας του κόσμου, που θα πρέπει να έλθει μέσα από την κατήχηση και την προσέγγιση της σημερινής πραγματικότητας που αντιμετωπίζουν πολλοί νέοι και νέες. Παρόλα αυτά πρέπει να δείξουμε ιδιαίτερη προσοχή και εμείς οι κληρικοί αλλά και οι πιστοί στην τάση εκοσμίκευσης στον ιερό χώρο, με αποτέλεσμα πολλές φορές να χάνεται η ουσία των τελούμενων μυστηρίων », ανέφερε στον «π» ιερέας των Μητροπολιτικών Γραφείων. 
 Χωρίς Συνοδική απόφαση
Την προσωπική επιλογή του Μητροπολίτη, μαρτυρούν και οι ίδιοι οι ιερείς, που σημειώνουν ότι δεν υπάρχει καμία συνοδική απόφαση που να επιτάσσει την τέλεση των Μυστηρίων του Γάμου και της Βάπτισης από διαφορετικό ιερέα και σε διαφορετικό Ναό.
«Είναι μία απόφαση που είναι στη διακριτική ευχέρεια του εκάστοτε Μητροπολίτη αν αποδέχεται τη γαμοβάφτιση ή όχι. Οι πιο συντηρητικοί ιεράρχες δεν την αποδέχονται επιτάσσοντας πρώτα να γίνεται ο γάμος και στη συνέχεια η βάπτιση, σε ημερομηνία μάλιστα ξεχωριστή. Οι πιο προοδευτικοί της Ιεραρχίας το αποδέχονται, ενστερνιζόμενοι την αγωνία των νέων ζευγαριών αλλά και τη δύσκολη οικονομική συγκυρία που διανύουμε», ανέφερε στον «π» ιερέας.