ΑΝΑΖΗΤΩΝΤΑΣ ΤΗΝ ΑΛΗΘΕΙΑ

Δεν υπάρχει πρόοδος χωρίς σύγκρουση. Συνειδητά ή ασυνείδητα, άτομα και έθνη εμπλέκονται στον αέναο πνευματικό αγώνα της Συμπαντικής Εξέλιξης, έναν αγώνα για την επικράτηση της Αλήθειας κατά του ψέματος, της Δικαιοσύνης κατά της αδικίας, της Αγάπης κατά του μίσους - αγώνα που αντανακλάται στο υλικό πεδίο προκαλώντας, δυστυχώς, πολύ ανθρώπινο πόνο… Θέτοντας κανείς τον εαυτό του στην υπηρεσία της Αλήθειας υπηρετεί το ύψιστο συλλογικό συμφέρον.

**Η Αλήθεια υπάρχει, το ψέμα πρέπει να εφευρεθεί.
**"Θα γνωρίσετε την Αλήθεια και η Αλήθεια θα σας ελευθερώσει" Βίβλος
**"Η μεγαλύτερη απώλεια στον κόσμο είναι η διαφορά μεταξύ αυτού που είμαστε κι αυτού που θα μπορούσαμε να γίνουμε."
**"Όταν οι φιλόσοφοι βασιλέψουν και οι βασιλιάδες φιλοσοφήσουν, μόνο τότε θα ευτυχήσουν οι λαοί." Πλάτων
**"Η αξία του ανθρώπου καθορίζεται από το σκαλοπάτι της κλίμακας της αγάπης πάνω στο οποίο στέκεται." Τορκόμ Σαραϊνταριάν

Τρίτη, 23 Ιουλίου 2019

Νίκη Κεραμέως: Οι περισσότερες παρεμβάσεις στην Παιδεία δεν απαιτούν χρήματα αλλά αλλαγή νοοτροπίας.


Βουλή, 22/07/2019 - ΝΙΚΗ ΚΕΡΑΜΕΩΣ (Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων): Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, με αίσθημα μεγάλης τιμής και ευθύνης βρίσκομαι σήμερα εδώ για να αναπτύξω τις προτεραιότητές μας και τις κυριότερες δράσεις που θα αναλάβουμε το προσεχές διάστημα στον τομέα της παιδείας. Με την ευκαιρία της πρώτης αυτής ομιλίας θα ήθελα να ευχαριστήσω θερμά, δημοσίως τον Πρωθυπουργό για την εξαιρετική τιμή να μου αναθέσει το κρίσιμο αυτό χαρτοφυλάκιο για το παρόν και το μέλλον των παιδιών μας και της χώρας μας.

Επιτρέψτε μου αρχικά να αναφερθώ στους έξι βασικούς στόχους που διατρέχουν οριζόντια το πρόγραμμά μας.

Στόχος πρώτος: μεγαλύτερη ελευθερία, μεγαλύτερη αυτονομία για σχολεία και πανεπιστήμια. Αξιοποιούμε τις μεγάλες δυνατότητες των εκπαιδευτικών μας, απελευθερώνουμε τον δυναμισμό τους.

Δεύτερος στόχος: εξωστρέφεια και ουσιαστικότερη διασύνδεση με την αγορά εργασίας.

Τρίτος στόχος: ίσες ευκαιρίες για όλους. Η παιδεία αποτελεί τον πλέον αποτελεσματικό μηχανισμό κοινωνικής κινητικότητας και κύριο μέλημά μας είναι να εξασφαλίσουμε ισότιμη πρόσβαση σε ποιοτικότερη εκπαίδευση για όλους.

Τέταρτος στόχος: έμφαση και αξιοποίηση των νέων δεδομένων της ψηφιακής εποχής. Σε μία εποχή που η τεχνολογία αλλάζει ραγδαία και αλλάζει άρδην τις ζωές μας και την πραγματική οικονομία, ζητούμενο δεν είναι η πρόσβαση στη γνώση, ζητούμενο είναι η αποτελεσματικότερη επεξεργασία και αξιοποίηση της γνώσης. Αξιοποίηση της τεχνολογίας σε όλα τα επίπεδα της εκπαίδευσης, καλλιέργεια των αναγκαίων ψηφιακών δεξιοτήτων στους νέους μας.

Πέμπτος στόχος: Δεν είναι μόνο να παραδώσουμε στην κοινωνία μορφωμένους νέους αλλά και πιο ολοκληρωμένους πολίτες, πολίτες που θα έχουν ανεπτυγμένες ήπιες δεξιότητες, που θα μπορούν να προσαρμόζονται σε ένα περιβάλλον που διαρκώς θα αλλάζει, που θα έχουν εξελιγμένους δείκτες συνεργασίας, αλληλοσεβασμού και αμοιβαιότητας. Στόχος λοιπόν είναι ενισχύσουμε τους δείκτες κοινωνικού κεφαλαίου, που θα δώσουν ώθηση στην κοινωνική και στην οικονομική ανάπτυξη.

Έκτος στόχος: υιοθέτηση πολιτικών βάσει τεκμηρίωσης. Για να βελτιώσουμε τις εκπαιδευτικές διαδικασίες θα πρέπει να μπορούμε να τις μετρήσουμε και να τις αποτιμήσουμε. Είναι αναγκαίο λοιπόν να δώσουμε μεγαλύτερη έμφαση στα οικονομικά της εκπαίδευσης, στη μελέτη δηλαδή όλων των οικονομικών πτυχών της εκπαιδευτικής διαδικασίας, με έμφαση στο ανθρώπινο κεφάλαιο, ώστε να έχουμε τα κατάλληλα εργαλεία για να σχεδιάζουμε και να υλοποιούμε αποτελεσματικότερα.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, στα τελευταία τεσσεράμισι χρόνια η παιδεία επλήγη από τη λογική της ήσσονος προσπάθειας, τον εξισωτισμό προς τα κάτω, τη δαιμονοποίηση της αριστείας. Η πορεία αυτή θα ανασχεθεί. Θα αποκατασταθούν οι αξίες της σκληρής δουλειάς, της αξιοκρατίας και της αριστείας. Και μιας και αναφέρομαι στην αριστεία, κυρίες και κύριοι, για εμάς η αριστεία δεν είναι ρετσινιά, για εμάς η αριστεία είναι στάση ζωής. Αριστεία είναι να προσπαθείς διαρκώς να υπερβαίνεις τον εαυτό σου, να επιδιώκεις καθημερινά να γίνεσαι καλύτερος.

Συγκεκριμένα, όσον αφορά τις προγραμματικές μας θέσεις, ξεκινώντας από τα θεμέλια, από τη βάση της πυραμίδας προς τα πάνω, θα δώσουμε ιδιαίτερη έμφαση στην ενίσχυση της προσχολικής εκπαίδευσης και ήδη εργαζόμαστε σκληρά για να μπορέσει να γίνει πράξη η δίχρονη προσχολική εκπαίδευση, παρά τις σημαντικές ελλείψεις σε υποδομές που κληρονομήσαμε από την απερχόμενη κυβέρνηση.

Συνεχίζοντας στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, κεντρική μας επιδίωξη είναι να απελευθερώσουμε το σχολείο από τον ασφυκτικό εναγκαλισμό του Υπουργείου Παιδείας και να δείξουμε μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στους εκπαιδευτικούς.

Απλουστεύουμε μία σειρά από διαδικασίες για τη διοργάνωση εκπαιδευτικών δράσεων, όπως για παράδειγμα τη διενέργεια σχολικών εκδρομών και τη συμμετοχή σε διαγωνισμούς και ολυμπιάδες. Θωρακίζουμε θεσμικά τα σχολική μονάδα, αναβαθμίζουμε το ρόλο του διευθυντή, προωθούμε ένα νέο σύστημα επιλογής στελεχών της εκπαίδευσης, αναδιοργανώνουμε τις δομές υποστήριξης του εκπαιδευτικού έργου, με γνώμονα δομές πιο κοντά στη φυσική σχολική μονάδα, με σταδιακή κατάργηση των υφιστάμενων υδροκέφαλων και συγκεντρωτικών δομών υποστήριξης και δίνουμε μεγαλύτερη ελευθερία στους εκπαιδευτικούς όσον αφορά στη διδασκαλία στην τάξη.

Επενδύουμε περισσότερο στους εκπαιδευτικούς σημαίνει, κυρίες και κύριοι, και ότι θα τους προσφέρουμε τα κατάλληλα εργαλεία, προκειμένου να μπορέσουν να επιτελέσουν απρόσκοπτα το έργο τους. Εστιάζουμε, μετά από πολλά χρόνια, στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών. Προωθούμε ένα σύστημα αξιολόγησης ξεκινώντας από τις σχολικές μονάδες και εν συνεχεία προχωρώντας στους εκπαιδευτικούς, με αποκλειστικό στόχο την επιβράβευση των εκπαιδευτικών και τη βελτίωσή τους μέσω επιμόρφωσης. 

Καταγράφουμε συγκεκριμένες ανάγκες που υπάρχουν για εκπαιδευτικούς γενικής εκπαίδευσης ανά τη χώρα και επιλύουμε σταδιακά το μείζον θέμα των αναπληρωτών εκπαιδευτικών. Και ανακοινώνουμε σήμερα, κυρίες και κύριοι, τη μείωση των αποσπάσεων εκπαιδευτικών σε φορείς για να επιστρέψουν περισσότεροι εκπαιδευτικοί στις τάξεις.
Στην ειδική αγωγή, προχωράμε ήδη στην επίσπευση της διαδικασίας πρόσληψης τεσσεράμισι χιλιάδων εκπαιδευτικών.

Σε ένα τρίτο επίπεδο, διασφαλίζουμε πρόσβαση σε ποιοτικότερη εκπαίδευση για όλους τους μαθητές και εξοπλίζουμε με νέες δεξιότητες τους νέους μας. 

Επαναφέρουμε και ενισχύουμε τον θεσμό των πρότυπων και πειραματικών σχολείων. 

Μελετούμε ένα νέο συνεκτικό πρόγραμμα σπουδών, από το δημοτικό έως και το λύκειο. Το πρόγραμμα σπουδών θα εμπλουτιστεί και με νέες εκπαιδευτικές θεματικές, όπως εθελοντισμός, επιχειρηματικότητα, σεβασμός στον άλλον, προφύλαξη από φυσικές καταστροφές, διατροφή και υγιεινή. 

Ενισχύουμε την εκμάθηση ξένων γλωσσών και γνώσεων πληροφορικής. Δίνουμε έμφαση στην καλλιέργεια των λεγόμενων «ήπιων δεξιοτήτων» και των λεγόμενων «ψηφιακών δεξιοτήτων». 

Καθιερώνουμε τον σχολικό επαγγελματικό προσανατολισμό από το γυμνάσιο, ώστε τα παιδιά να είναι σε θέση να ανακαλύψουν από νωρίς τις πραγματικές κλίσεις, τις πραγματικές τους δεξιότητες.

Στην ειδική αγωγή προσαρμόζουμε σταδιακά το εκπαιδευτικό μας σύστημα στην κατεύθυνση της πλήρους ανάπτυξης της ενταξιακής εκπαίδευσης.

Δημιουργούμε προγράμματα σπουδών για τις σχολικές δομές ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης κατάλληλα σταθμισμένα ως προς το είδος της αναπηρίας και των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών και ιδρύουμε προστατευμένα εργαστήρια μαθητείας και κατάρτισης.

Ενισχύουμε τον αυτόνομο παιδαγωγικό ρόλο του λυκείου, με στοχευμένες παρεμβάσεις αναφορικά με το εθνικό απολυτήριο και τις προαγωγικές εξετάσεις από τάξη σε τάξη.

Θεσπίζουμε νέο πλαίσιο για την ιδιωτική εκπαίδευση, με μεγαλύτερους βαθμούς ελευθερίας, για παράδειγμα όσον αφορά στην εκπόνηση πρόσθετων εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων και προστατεύουμε παράλληλα τα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών.

Βελτιώνουμε άμεσα στρεβλώσεις του ισχύοντος συστήματος εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και, σε βάθος χρόνου, χωρίς να αιφνιδιάζουμε τον εκπαιδευτικό κόσμο, επιφέρουμε ουσιαστικότερες αλλαγές, μετά από ενδελεχή έλεγχο με τους εμπλεκόμενους φορείς. 

Καθορίζουμε ελάχιστη βάση εισαγωγής στα τριτοβάθμια ιδρύματα, και από κει και πέρα τα ιδρύματα θα μπορούν να ορίζουν βάση εισαγωγής αυτή που θα επιλέξουν, υψηλότερη από την ελάχιστη βάση εισαγωγής. Όπως επίσης τα ιδρύματα, όπως ανακοίνωσε ήδη και ο Πρωθυπουργός, θα ορίζουν τον ετήσιο αριθμό των εισακτέων.

Αλλάζουμε ριζικά την επαγγελματική εκπαίδευση και δια βίου μάθηση. Στόχος μας η επαγγελματική εκπαίδευση από λύση ανάγκης για λίγους να γίνει συνειδητή επιλογή και εργαλείο απασχόλησης για πολλούς. Ενδεικτικά, ιδρύουμε πρότυπα επαγγελματικά λύκεια και προβλέπουμε ενεργότερο ρόλο των κοινωνικών εταίρων και σε τοπικό και σε περιφερειακό επίπεδο. Θεσπίζουμε νέο πλαίσιο λειτουργίας των επαγγελματικών σχολών μαθητείας.

Στη Δια Βίου Μάθηση, παρέχεται η δυνατότητα πιστοποίησης γνώσεων και δεξιοτήτων σε κάθε ενδιαφερόμενο, στο πλαίσιο μη τυπικής και άτυπης μάθησης.  Αναβαθμίζουμε τις δεξιότητες των ενηλίκων για τη βέλτιστη ένταξη ή επανένταξη στην αγορά εργασίας και τη μείωση του κοινωνικού αποκλεισμού.

Έρχομαι, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, και στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. 
Η μεταρρύθμιση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση στοχεύει σε ακαδημαϊκά ιδρύματα πραγματικά αυτόνομα, αυτοδιοικούμενα, αξιολογούμενα, ανταγωνιστικά, εξωστρεφή, σε κοινό βηματισμό με την αγορά εργασίας.

Ενδεικτικά: Όπως ξέρετε κι όπως έχει ήδη ανακοινωθεί, επιστρέφουμε τα πανεπιστήμια σε αυτούς που πραγματικά τους ανήκουν, δηλαδή στους φοιτητές, στους καθηγητές και στο διοικητικό προσωπικό, καταργώντας το κακώς εννοούμενο άσυλο. Οι δημόσιες Αρχές θα μπορούν να επεμβαίνουν αυτεπαγγέλτως για κάθε αξιόποινη πράξη που θα λαμβάνει χώρα εντός των Ιδρυμάτων.

 Δεύτερον, θεσπίζουμε σύγχρονες και αποτελεσματικές δομές διοίκησης, με διακριτές και σαφώς καθορισμένες αρμοδιότητες.

 Τρίτον, καθιερώνουμε ανώτατο χρονικό όριο ολοκλήρωσης των προπτυχιακών σπουδών, ν+2, πλην εξαιρέσεων, κυρίως για λόγους υγείας.

 Τέταρτον, ενισχύουμε την αυτονομία και εξωστρέφεια των Ιδρυμάτων.

Απελευθερώνουμε τα προγράμματα μεταπτυχιακών σπουδών.

Διευρύνουμε τη δυνατότητα δημιουργίας ξενόγλωσσων προπτυχιακών προγραμμάτων. 

Ενισχύουμε θερινά-χειμερινά σχολεία σε τομείς που η χώρα έχει συγκριτικό πλεονέκτημα, όπως στον πολιτισμό, όπως στη ναυτιλία, όπως τον τουρισμό. 

Αναπτύσσουμε εκπαιδευτικά προγράμματα εξ αποστάσεως σε προπτυχιακό και σε μεταπτυχιακό επίπεδο, με επένδυση στις νέες τεχνολογίες. 

Αξιοποιούμε τη δυνατότητα συμπράξεων δημόσιου και ιδιωτικού τομέα για την κάλυψη βασικών αναγκών των Ιδρυμάτων, όπως για παράδειγμα κατασκευή φοιτητικών εστιών, που τόσο έχει ανάγκη η χώρα μας, μέσω των λεγόμενων ΣΔΙΤ. 

Εισάγουμε νέο θεσμικό πλαίσο για δωρεές προς τα Ιδρύματα και για την υλοποίηση πατεντών και επιστημονικών ιδεών. 

Προχωρούμε στην απλοποίηση του πλαισίου λειτουργίας των ΕΛΚΕ, χωρίς να παραβιάζονται Κανόνες διαφάνειας και λογοδοσίας. Επεκτείνουμε το θεσμό της πρακτικής  άσκησης φοιτητών σε δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς σε συναφή με τις σπουδές τους αντικείμενα.

Πέμπτον, θωρακίζουμε την αρχή διασφάλισης και πιστοποίησης της ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση, τη λεγόμενη ΑΔΙΠ και εισάγουμε διαδικασίες αξιολόγησης σε όλα τα επίπεδα. 

Η κρατική χρηματοδότηση προς τα Ανώτατα Ιδρύματα θα εξαρτάται από αντικειμενικά κριτήρια, όπως το κόστος σπουδών ανά φοιτητή, η διάρκεια των προγραμμάτων σπουδών, το μέγεθος και η γεωγραφική διασπορά του Ιδρύματος, αλλά, κυρίες και κύριοι, η κρατική χρηματοδότηση θα συνδέεται και σε κάποιο βαθμό με τα αποτελέσματα της αξιολόγησης των Ιδρυμάτων αυτών.

Ο ακαδημαϊκός χάρτης της χώρας θα προκύπτει από την αξιολόγηση της ΑΔΙΠ και στη βάση συγκεκριμένων κριτηρίων, για να μην επαναληφθεί το καταστροφικό φαινόμενο ίδρυσης νέων τμημάτων και συγχωνεύσεων τμημάτων για την εξυπηρέτηση καθαρά ψηφοθηρικών σχεδιασμών και μικροπολιτικών συμφερόντων.

Τέλος, σχετικά με τον τομέα των θρησκευμάτων, δόθηκε πρόσφατα η ευκαιρία και στον κύριο Πρωθυπουργό και σε μένα να αναπτύξουμε κάποιες πρώτες σκέψεις αναφορικά με τη νέα σκέψη που σκοπεύουμε να οικοδομήσουμε με την Εκκλησία, σεβόμενοι τους διακριτούς θεσμικούς ρόλους πολιτείας και Εκκλησίας.

 Κυρίες και κύριοι, κάποιες από τις προγραμματικές μας θέσεις για την παιδεία απαιτούν χρήματα για να υλοποιηθούν και, ναι,  θα επιδιώξουμε να αυξήσουμε τον κρατικό προϋπολογισμό για την παιδεία. Οι περισσότερες, όμως, παρεμβάσεις μας δεν απαιτούν χρήματα. Απαιτούν απλώς πολιτική βούληση και αλλαγή νοοτροπίας.

Η Ελλάδα του αύριο είναι η Ελλάδα που επενδύει πρώτα στα παιδιά της, σχεδιάζει γι’ αυτά, οραματίζεται με τόλμη, βελτιώνει διαδικασίες και υποδομές και διαμορφώνει τις συνθήκες για ένα ακόμα καλύτερο μέλλον από το δικό μας παρόν. 
Πιστεύουμε βαθιά, κυρίες και κύριοι, ότι το μέλλον μας περνά από τα σχολεία και τα πανεπιστήμια της χώρας μας. Είναι στο χέρι μας το αύριο.
Γνωρίζοντας αυτή μας την ευθύνη, πιστεύοντας στα νέα παιδιά και στις δυνατότητες των εξαιρετικών λειτουργών της εκπαίδευσης, θα φτιάξουμε το νέο ελεύθερο σχολείο και πανεπιστήμιο. Αυτή είναι η αποστολή μας. Και σε αυτή την προσπάθεια είμαστε και θα είμαστε ανοιχτοί σε κάθε πρόταση, σε κάθε ιδέα, σε κάθε διάλογο. Θα δουλέψουμε σκληρά για να δώσουμε στα παιδιά μας το μέλλον που τους αξίζει.

 Σας ευχαριστώ πολύ.

(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα της Νέας Δημοκρατίας)